Verstand

Spreuken 21:16. Gebruik jij je verstand?

16 ‭Wie afdwaalt van de weg van het verstand 
‭zal belanden in het rijk van de schimmen.

U wijst mij de weg naar het leven.


Mijn gedachten gaan vandaag uit naar al diegenen die hun verstand verloren hebben, omdat ze God kenden, maar afgeweken zijn van de weg die ze met Hem gegaan zijn. De oorzaak is vaak geweest dat ze hun  menselijk verstand gebruikten om te beredeneren of het geloof waar is. En dan loop je vast, want geloof is geloven dat de dingen die je hoopt werkelijkheid worden en zekerheid hebben over de dingen die je nog niet ziet. Dat is met het menselijk verstand niet te beredeneren. Daar heb je goddelijk verstand voor nodig. Dat is inzicht die je ontvangt van een leraar die niet van deze wereld is, de Heilige Geest. 
Ooit, lang gelden, had ik een verlangen om theologie te gaan studeren en vroeg ik God om een bevestiging. Hij gaf me in een reveille week de tekst:

Jesaja 30:20-21  / NBG51
20 ‭De Here‭ heeft u wel brood‭ der benauwdheid‭ en water‭ der verdrukking‭ gegeven‭‭, maar uw ‭leraars‭‭‭ zullen zich niet‭ meer‭ verbergen‭‭, doch uw ogen‭ zullen uw ‭leraars‭‭‭ zien‭‭‭‭;21 ‭en wanneer‭ gij rechts‭‭ of‭ wanneer gij links‭‭ zoudt willen gaan, zullen uw oren‭ achter‭‭ u het woord‭ horen‭‭‭‭: Dit‭ is de weg‭, wandelt‭‭ daarop.

In eerste instantie was het voor mij de bevestiging dat ik theologie moest gaan studeren, totdat ik aan het eind van de week van iemand een beeld ontving dat de boel totaal op z’n kop zette. Een persoon in de lucht met een boekrol in de hand die mij toegereikt werd. Ik stond op de grond, strekte mijn armen uit, maar kon er niet bij. Ineens wist ik wie mijn leraar was: De Heilige Geest! Het was voor mij op dat moment overduidelijk dat ik geen theologie moest gaan studeren, maar me moest uitstrekken naar een Geest-vervuld leven. Mijn verstand laten vullen door dat wat de Heilige Geest te zeggen heeft. Daarmee wil ik niet zeggen dat theologie studeren niet goed is, integendeel. Voor mij was het niet de weg.
Als je eenmaal geproefd hebt van de wijsheid waarmee de Heilige Geest je verstand vult en weet wat geloven is, en je laat het dan los en kiest er voor een andere weg te bewandelen, dan kom je terecht op een weg die leidt naar het rijk der schimmen, het dodenrijk. Ik gebruik mijn verstand en kies voor de weg die leidt naar het rijk van de levenden, het Koninkrijk van God. Gebruik jij je verstand?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand