Samenleven

Spreuken 21:19. Wat betekent ‘thuis’ voor jou?

19 ‭Je kunt beter in de woestijn wonen 
‭dan samenleven met een humeurige vrouw die ruzie zoekt.

Thuis


Die Salomo toch. Het is duidelijk dat hij met een probleem zat. In vers 9 haalde hij dit probleem ook al aan. 

Spreuken 21:9  / NBV
9 ‭Je kunt beter in een hoekje op het dak wonen 
‭dan in één huis met een vrouw die ruzie zoekt.

Op meerdere plekken haalt Salomo dit probleem aan van een huis wat niet een thuis is, omdat er ruzies zijn. Salomo kennende, met zijn vele vrouwen, had er vast wel een paar tussen lopen die voldeden aan het predicaat ‘ruziezoekers’. Zeker als ze moesten concurreren met al die andere vrouwen. Toen ik werkzaam was in een gesloten jeugdinrichting heb ik het verschil kunnen zien tussen ruziënde meiden en ruziënde jongens. Bij de meiden woekerde dat wekenlang. Haat en nijd. Een glimlach op hun gezicht, maar ondertussen. De jongens daarentegen losten het op met een fikse knokpartij, waarna de ruzie was opgelost.
Ik herken het probleem niet dat Salomo hier schetst en voor mij zegt het meer over Salomo zelf dan over die ruziezoekende vrouwen. Salomo, met al zijn wijsheid en al zijn vrouwen, die aan het eind van zijn leven tot de volgende slotsom komt:

Prediker 7:26-28  / NBV
26 ‭En wat ik vind is altijd weer een vrouw die bitterder dan de dood is, die een valstrik is. Haar hart is een klapnet en haar handen zijn ketenen. Een mens die God behaagt zal aan haar ontsnappen, maar een zondaar laat zich door haar strikken.27 ‭Al met al, zegt Prediker, is dat de slotsom van mijn onderzoek.28 ‭Ik heb met hart en ziel gezocht, maar nog altijd niet gevonden. Onder duizend mensen vond ik er maar één die ook werkelijk een mens was, maar het was geen vrouw.

Ik heb met hart en ziel èn de Geest gezocht naar een goede vrouw en die gevonden. Mijn valkuilen zijn andere dan die van Salomo. Mijn huis is een thuis en ik bid je toe dat je ook zo’n thuis zult vinden en/of hebben. Begin daarom bij de voordeur met het maken van de goede keuzes. Zoek een partner die de Heer wil volgen, net als jij. Investeer in een intieme, duurzame relatie met één partner. Zo heeft God het bedoeld. Vraag de Geest je te helpen zoeken en heb lief met heel je hart en ziel. Dan wordt je huis echt een thuis en trek je aan het eind een andere conclusie dan Salomo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand