Nastreven

Spreuken 21:21. Wat streef jij na en waar leidt dat naartoe?

21 ‭Wie rechtvaardigheid en trouw nastreeft, 
‭ontvangt leven, rechtvaardigheid en eer.

Jezus wil ik volgen.


Nastreven zoals het in de grondtekst bedoeld wordt gaat voor mij wel wat verder dan hoe de Basisbijbel en Het Boek het vertaald hebben.

Spreuken 21:21  / BasisBijbel
21 ‭Als je probeert om liefdevol en eerlijk te leven, 
‭vind je leven, rechtvaardigheid en eer. 

Spreuken 21:21  / BOEK
21 ‭Wie zijn best doet ieder het zijne te geven en gul te zijn, krijgt alles wat hij nodig heeft, het leven en aanzien.

In de grondtekst betekent het: achtervolgen, najagen, achternazitten, op de hielen zitten‭, bestoken, navolgen, ergens op jagen.
Zet rechtvaardigheid en trouw nu eens voor elk van deze woorden en je zult ontdekken wat de impact van nastreven is. Met hart en ziel je zinnen zetten op een leven waarin rechtvaardigheid en trouw steeds meer zichtbaar worden door hoe je leeft. Zichtbaar in je spreken, zichtbaar in je doen en laten, zichtbaar in je werk, zichtbaar in je relatie, zichtbaar in de buurt waarin je woont en ga zo maar door.
Dat gaat niet vanzelf. Dat moet je nastreven en dat red je niet met proberen en je best doen. Dat red je alleen door Hem te volgen die rechtvaardig en trouw is, Jezus Christus. Dat red je door de genade die Hij schenkt wanneer jij de plank misslaat. Dat red je door de kracht van de Heilige Geest waarnaar je je dagelijks mag uitstrekken. Dat red je door dagelijks de geestelijke wapenrusting aan te trekken om stand te houden tegen de machten en krachten die nastreven om jou in de onrechtvaardigheid en de ontrouw te storten. En reken er maar op dat zij je achtervolgen, najagen, achterna zitten, op de hielen zitten, bestoken en op je jagen. 
Volg Jezus na, blijf dicht bij Hem en je bent veilig. Rechtvaardigheid en trouw zal dan zichtbaar worden.
Gisteren mocht ik een oecumenische dienst verzorgen in het verzorgingshuis van mijn moeder. Een man sprak mij na de dienst aan, noemde de naam van iemand uit het ziekenhuis waar hij onder behandeling was en vroeg of ik haar kende. Zeker kende ik haar. Een zuster in de Heer die Jezus nastreeft. Deze man was erg enthousiast over haar en hij zei tegen me: ‘Als ik jou zo bezig zie en hoor spreken, dan is het met of ik haar zie en hoor.’
Toen ik dat thuis tegen mijn vrouw zei was haar eerste reactie: ‘Logisch, want hij ziet Jezus!’ 
Dat was de spijker op zijn kop. Een groter compliment kun je niet krijgen. Anderen die Jezus in en door jou zien. Hij is Leven, Rechtvaardigheid en Eer. En in Hem mogen wij het ook ontvangen. Dus …….. achtervolg Jezus, jaag Hem na, zit Hem achterna en op de hielen, bestook Hem met je vragen, volg Hem!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand