Vaak en veel

Spreuken 21:17. Wie heeft de regie?

17 ‭Wie te vaak feestviert, zal gebrek lijden, 
‭wie te veel van eten en drinken houdt, wordt nooit rijk.

Mijn ziel


Wat je doet, doe dat met mate. Dat is de boodschap van vandaag. Niet te vaak en te veel, want het leven is meer dan eten, drinken en feestvieren alleen. Momenteel storten massa’s jongeren zich in feesten die door de lockdown langere tijd onmogelijk waren en gaat iedereen weer heerlijk uit eten. Vier het leven, maar doe het met mate, zodat je geen gebrek zult leiden en je je geld niet verspilt aan zaken die er eigenlijk niet toe doen.
Om hier verstandig mee om te gaan is zelfkennis en zelfdiscipline nodig. Zelfkennis om te weten waar je leven door beheerst wordt en zelfdiscipline om er wat aan te doen en de juiste prioriteiten te stellen. Om tegen je maag te zeggen: ‘Jij hebt genoeg gehad, zwijg!’ Om tegen je vrienden te zeggen: ‘Vandaag geen feest voor mij.’ Bedenk bij dit alles dat jij de regie hebt, niet je maag, je gevoel en andere mensen. De Heilige Geest wil je maar wat graag helpen om die regie te pakken en de werken die er niet toe doen in je leven te doden. 

Romeinen 8:13b
13 ‭………Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven.

Strek je daar naar uit en vind de rijkdom van het leven dat God je wil geven.
In het lied van vandaag spreekt David zijn ziel aan. Hij pakt de regie en wil zijn leven niet laten bepalen door zijn bedroefde en onrustige ziel. Hij geeft zijn ziel (gevoel, wil, verstand) de opdracht op God te vertrouwen. Vaak en veel van God in mijn leven. Dat wil ik. Wat wil jij?

Psalmen 42:5
5 ‭ Wat ben je ‭bedroefd‭, mijn ziel, 
‭en onrustig in mij. 
‭Vestig je hoop op God, 
‭eens zal ik hem weer loven, 
‭mijn God die mij ziet en redt. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand