Strijd

Nehemia 4:12-23 HSV

12 Het gebeurde, toen de Joden die bij hen woonden, ons wel tienmaal vanuit alle plaatsen kwamen zeggen: Jullie moeten naar ons terugkeren, 13 dat ik mannen opstelde op de laagste plaatsen achter de muur bij de open plekken. Ik stelde het volk op, ingedeeld naar hun geslachten, met hun zwaarden, hun speren en hun bogen. 14 Ik zag erop toe en stond op en zei tegen de edelen, de machthebbers en de rest van het volk: Wees niet bevreesd voor hen. Denk aan de grote en ontzagwekkende Heere, en strijd voor uw broeders, uw zonen en uw dochters, uw vrouwen en uw huizen. 15 Daarna gebeurde het, toen onze vijanden hoorden dat hun plan ons bekend was geworden en God hun plan verijdeld had, dat wij allen terugkeerden naar de muur, ieder naar zijn werk.
16 Vanaf die dag was het zo dat de ene helft van mijn knechten met het werk meedeed en de andere helft van hen de speren, de schilden, de bogen en de harnassen vasthield, terwijl de vorsten opgesteld stonden achter heel het huis van Juda. 17 Zij die aan de muur bouwden, zij die de lasten droegen en zij die ze oplaadden, deden met één hand het werk, en de andere hand hield de werpspies vast. 18 De bouwers hadden elk zijn zwaard aan zijn heup gegord terwijl zij aan het bouwen waren, maar de bazuinblazer bleef bij mij. 19 Ik zei tegen de edelen, de machthebbers en het overige volk: Het werk is veel en uitgebreid. Wij staan verspreid over de muur, de een ver van de ander. 20 Op de plaats waar u het bazuingeschal hoort, daar moet u zich bij ons voegen. Onze God zal voor ons strijden. 21 Zo deden wij het werk. De helft van hen hield de speren vast, van het aanbreken van de dageraad tot het opkomen van de sterren. 22 Ook zei ik in die tijd tegen het volk: Ieder moet met zijn knecht binnen Jeruzalem overnachten, zodat zij voor ons ‘s nachts wacht en overdag werkploeg zijn. 23 Noch ik, noch mijn broers, noch mijn knechten, noch de mannen van de wacht die achter mij kwamen, trokken in die tijd onze kleren uit; ieder had zijn werpspies en water. 

De tactiek van satan hebben we in de vorige overdenking besproken en weerlegd met het Woord van God. Nu is het tijd om in te zoomen op onze tactiek. Hoe bestrijden we de machten van de duisternis die ons bestoken en uit zijn op onze vernietiging. Centraal staat hierin het woord 'waakzaamheid'. De tactiek die Nehemia hier uitvoert is gericht op werken en waakzaam zijn. Er staan op het moment dat de tegenstanders de aanval inzetten. Verschiet je kruit niet door zelf aan te gaan vallen. Besteed al de tijd die je hebt aan het bouwen aan het Koninkrijk van God door mensen bekend te maken met het Evangelie zodat ze gered worden, boze geesten weg te jagen, in tongen te spreken en zieken de handen op te leggen, zodat ze genezen. En dat alles zonder angst voor wat dan ook!

15 "Trek de wereld in," zei Hij tegen hen, 16 "en vertel aan de hele schepping het goede nieuws over Mij. Wie het geloven en gedoopt worden, zullen gered worden. Maar wie het niet geloven, zullen worden gestraft. 17 De mensen die het geloven, zullen hieraan te herkennen zijn: Zij zullen in mijn naam boze geesten verjagen; 18 zij zullen in nieuwe talen spreken; zij zullen zomaar slangen kunnen vastpakken; en als zij iets giftigs drinken, zal hun dat geen kwaad doen; zij zullen zieke mensen de handen opleggen en genezen." (Markus 16:15-18 BOEK)

Een valkuil waarvoor je uit moet kijken is dat je alleen maar bezig bent met werken. Als dat het geval is loop je het risico te grazen genomen te worden door de machten van de duisternis, de tegenstanders, omdat je niet waakzaam bent. Hier een aantal handvatten ten aanzien van waakzaamheid, die we kunnen leren van Nehemia.

1) Bid en werk.
Door gebed neemt de kracht toe om het werk te kunnen blijven doen en ontvang je richting van de Heer wat betreft de weg die jij moet gaan. Door gebed help je ook je geloofsgenoten op te been te blijven en ondersteun je ook anderen in het werk dat er gedaan moet worden. Dus niet alleen maar werken, maar ook bidden. Denk maar aan de knechten die hier genoemd worden. De helft werkte en de helft hield de wacht.

2) Bewapen je.
Het Woord van God is ons wapen. Dat is ons zwaard, onze speer en onze pijl en boog. Het zwaard voor je eigen verdediging. De speer voor de verdediging van jezelf en de mensen in je directe omgeving, je gezin en je familie. De pijl en boog voor de verdediging van de geloofsgenoten die verderop bezig zijn op de opdracht van de Heer uit te voeren. Tot aan het uiterste der aarde. 
Vorig jaar had ik een droom waarin ik een pijl vanuit Afrika afvuurde en die helemaal in Zürich aankwam. Zo ver en verder nog reikt het Woord van God. Afstand is geen enkel probleem.
Met je speer en pijl en boog houd je de tegenstanders ver uit te buurt. Gebruik de wapens dus niet alleen als de tegenstand heel dicht bij jou persoonlijk gekomen is, maar ook wanneer jij dat zelf niet ervaart, maar anderen het nodig hebben dat jij je 'speer' gooit of je 'pijl' afschiet. 

3) Verzamel je.
Als het nodig is verzamel je dan om samen een krachtig front te vormen tegen de machten van de duisternis. Nehemia had voortdurend een hoornblazer bij zich (zie vers 18) die bij gevaar op zijn hoorn blies, waarna iedereen vanuit alle hoeken en gaten kwam aanrennen om samen een front te vormen. De machten van de duisternis zijn goed in het verzamelen als het er op aankomt. Wij kunnen dat nog beter! Ik heb zelf een sjofar en blaas daar regelmatig op in groepen. Dat heeft een zeer krachtige uitwerking. Toen ik dat in Den Helder in de stad deed tijdens evangelisatie-acties, kwamen er discipelen van Jezus vanuit alle hoeken van de stad en zelfs van daarbuiten naar het plein om te verzamelen en te strijden voor het Koninkrijk van God. Wat toen werkte, werkt dus nog steeds. 

4) Vertrouw op God.
In alles wat je doet, vertrouw op God. Hij zal voor jou en je geloofsgenoten strijden.

"dat u, zodra u alarm hoort blazen, snel naar mij moet komen; onze God zal Zelf voor ons strijden." (Nehemia 4:20 BOEK)

5) Wees dag en nacht waakzaam.
In vers 22 lazen we dat de arbeiders dag en nacht paraat waren.
Sta dag en nacht ter beschikking om te strijden. Verslap daarin nooit! Tijdens je werk kun je strijden door te bidden en 's nachts kun je dat doen wanneer je wakker wordt en ergens bij bepaald wordt. Ik ga regelmatig 's nachts mijn bed uit, omdat de Heer mij roept. Dan zit ik een tijdje beneden, lees mijn Bijbel en bid. Het begint bij de bereidheid om dag en nacht daarvoor klaar te staan. Ben jij bereid?

6) Houd constant de wapenrusting aan.
In vers 23 staat dat ze dag en nacht hun kleren aanhielden. Altijd klaar voor de strijd.
In Efeziërs 6 wordt de wapenrusting genoemd. Houd die constant aan, zodat je dag en nacht geestelijke bescherming hebt. In 2017 werd ik er bij bepaald dat ik elke dag moest beginnen met het aantrekken van de geestelijke wapenrusting. Sindsdien doe ik dat elke dag. Ik doe hem nooit uit! Waarom dan elke dag aantrekken? Omdat je vaak onbewust delen van de wapenrusting veronachtzaamd en er daardoor zwakke bressen ontstaan in je leven. Daarom kies ik er voor de wapenrusting elke dag aan te doen.

Ik bid je zegen toe in de geestelijke strijd. Blijf waakzaam en bouw verder. Hij zal voor ons strijden!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Omgaan met weerstand