Lijden doorstaan

Johannes 15:18-24

Als de mensen jullie haten, vergeet dan niet dat zij Mij al eerder hebben gehaat. De mensen zouden alleen van jullie houden als jullie bij de wereld hoorden. Maar nu dat niet zo is, haten zij jullie. Dat doen zij omdat Ik jullie van hen heb weggeroepen. Weten jullie nog dat Ik zei dat een knecht niet de meerdere van zijn baas is? Als zij Mij hebben vervolgd, zullen ze jullie ook vervolgen. Als zij zich aan mijn woorden hebben gehouden, zullen ze zich ook aan jullie woorden houden. De mensen zullen jullie vervolgen omdat jullie bij Mij horen. Zij kennen God niet, die Mij gestuurd heeft. Als Ik niet gekomen was en tot hen gesproken had, zouden ze niet schuldig zijn. Maar nu hebben zij geen verontschuldiging voor de zonden die zij doen. Wie Mij haat, haat ook mijn Vader. Als Ik niet zulke grote wonderen onder hen had gedaan, zouden zijn niet schuldig zijn. Maar nu hebben zij die wonderen met hun eigen ogen gezien, en ondanks dat haten zij zowel Mij als mijn Vader. Daardoor wordt werkelijkheid wat er in hun wet staat: "Zij hebben mij zonder reden gehaat."

 

Here Jezus, dit is een heftig woord, maar het is wel waar. Ik zie zoveel afwijzing om mij heen wanneer uw naam genoemd wordt. En dat terwijl U zoveel van mij en van de wereld houdt. Het is onbegrijpelijk. Hier zitten hogere machten achter die er op uit zijn ons mensen af te snijden van uw grote liefde en trouw. De wereld is in de greep van die hogere machten, satan en zijn demonen, maar ik niet! Ik hoor bij U en niet bij de wereld. U heeft mij van de wereld weggeroepen en geplaatst in uw koninkrijk. Daar ben ik veilig, ook al haat de wereld mij nu ook. Ik zie dat overal in de wereld uw kinderen vervolgd worden. Waar de vervolging in andere landen vaak heel heftig is gaat het hier meer geleidelijk, wat heel gevaarlijk is. Heel langzaam dwingt de wereld ons in ons denken een andere kant op te gaan dan wat uw Woord zegt. Ik kies er voor vast te houden aan uw Woord. Het lijden dat dit brengt weegt niet op tegen de heerlijkheid die U geeft. Zelf zou ik niet weten hoe ik dat lijden zou moeten doorstaan, maar U weet het wel Heer Jezus, want U bent die vreselijke weg van lijden gegaan en heeft overwonnen. En omdat U leeft in Mij is dezelfde kracht in mij ook werkzaam die U had toen U het lijden doorstond. Daar vertrouw ik op en hoop ik op. 

 

Johannes 15:26-27

Als Ik bij de Vader ben, zal Ik mijn Helper sturen. Dat is de Heilige Geest , de bron van alle waarheid. Hij komt van de Vader vandaan en zal jullie alles over Mij vertellen. Omdat jullie vanaf het begin bij Mij geweest zijn, moeten jullie ook van Mij getuigen.

 

Dank U wel Jezus, dat ik in deze strijd niet alleen sta. Dat de Helper, de Heilige Geest ook voor mij gekomen is en in mij is, omdat ik in U geloof. Help mij, want alleen kan ik het echt niet. Mijn ziel denkt van wel, maar de praktijk van mijn leven heeft geleerd dat mijn eigen ziel een slechte raadgever is, wanneer die niet geleid wordt door de Heilige Geest. Daarom vraag ik ook vandaag: Heilige Geest, vul mij met hemelse kracht, leer mij Jezus te volgen, Hem te gehoorzamen, Hem lief te hebben, Hem te aanbidden en openbaar het Woord van God in mijn hart, zodat ik ook vandaag leef tot uw eer en van U getuigen zal.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand