Mijn Beste Vriend

Johannes 15:11
Ik heb dit gezegd met de bedoeling dat mijn blijdschap in jullie zal zijn. Jullie zullen grote blijdschap ervaren.

Heer, wat een prachtige belofte. Ik verlang er naar de blijdschap van de Heer echt te ervaren en hier staat de belofte en het geheim wat leidt tot de vervulling: 'Ik heb dit gezegd!' Wat heeft U gezegd in vers 1 t/m 10 Jezus?
  • Blijf in Mij, dan draag je veel vrucht.
  • Laat je snoeien, dan draag je nog meer vrucht.
  • Zonder Mij kun je niets doen.
  • Blijf één met Mij.
  • Vergeet mijn Woord niet.
  • Blijf je één met Mij en leef je elke dag vanuit mijn Woord, vraag dan wat je wilt en het zal gebeuren.
  • Blijf in mijn liefde, die de bron is van je gehoorzaamheid aan Mij.
  • Leef vanuit mijn liefde.

Dan ga ik grote blijdschap ervaren. Wauw!

Johannes 15:12-15
Ik zeg dat jullie net zoveel van elkaar moeten houden als Ik van jullie gehouden heb. Wie zijn leven voor zijn vrienden overheeft, heeft de grootste liefde. Jullie zijn mijn vrienden als jullie doen wat Ik zeg. Ik noem jullie geen knechten meer, want een heer neemt zijn knechten niet in vertrouwen. Maar Ik noem jullie vrienden, omdat Ik jullie alles heb verteld wat Ik van mijn Vader gehoord heb.

Heer, ik kies er voor net zoveel van mijn vrienden te houden als U van mij houdt. Mijn vrienden zijn degenen die doen wat U zegt, die uw discipel zijn. Het gaat mij niet om hoe ze er uit zien en of ik een klik met ze heb. Het gaat mij er om dat ze in U zijn en U volgen met hun eigenaardigheden, zoals ik die ook heb. Ik kan nu niet volmondig zeggen dat ik mijn leven over heb voor mijn vrienden, maar kies er wel voor om dat te willen en te geloven dat, als dat moment ooit komt, U mij de kracht geeft het lijden te doorstaan zoals Stefanus dat ooit kon. 

Handelingen 7:55-60, BOEK
‭Maar Stefanus schonk geen aandacht meer aan hen. Hij was vol van de Heilige Geest, keek omhoog en zag de schitterende heerlijkheid van God. Ook zag hij Jezus aan de rechterhand van God.‭ ‭Hij riep uit: ‘Ik kan de hemel zien! Ik zie de Mensenzoon aan de rechterhand van God!’‭ ‭De Joden konden zich niet langer inhouden en schreeuwden van woede. Zij stopten hun vingers in hun oren en stormden allemaal tegelijk op hem af.‭ ‭Zij sleurden hem de stad uit om hem te stenigen. De getuigen trokken hun mantels uit en legden die neer bij een toeschouwer, een jonge man die Saulus heette.‭ ‭Terwijl de stenen hem troffen, bad Stefanus: ‘Here Jezus, neem mijn geest bij U.’‭ ‭Hij viel op zijn knieën en riep: ‘Here, reken hun dit kwaad niet toe!’ Met deze woorden op de lippen stierf hij.‭

Dank U wel Heer Jezus, dat U mij 'vriend' noemt. Dat doet me heel goed. Dank dat U uw leven voor mij gegeven hebt. Wat een liefde. U bent mijn Beste Vriend!

Johannes 15:16
Jullie hebben niet Mij uitgekozen, maar Ik heb jullie uitgekozen. Ik heb jullie aangewezen om eropuit te gaan en blijvende vrucht voort te brengen, zodat mijn Vader jullie alles zal geven wat jullie Hem vragen in mijn naam.

Jezus, ik weet dat U mij ook uitgekozen heeft. Ik heb niet de keuze gemaakt voor U, U heeft de keuze gemaakt voor mij. Daarom heb ik gekozen voor U. Dank U wel dat dit niet alleen voor mij geldt, maar voor de hele wereld. Daarom heeft U ook mij aangewezen om erop uit te gaan en U te laten zien in deze wereld. Help mij daar vandaag weer bij, zodat ook anderen zullen antwoorden op de keuze die U gemaakt heeft voor hen. Dank U voor de tweede keer in dit gedeelte dat U die heerlijke belofte geeft dat de Vader ons alles zal geven wat we Hem vragen in uw naam. Ik weet de voorwaarden:
  • Gaan.
  • Vrucht dragen.
Vanuit deze wetenschap en gehoorzaamheid aan de opdracht vraag ik de Vader opnieuw in uw naam:
  • Bewerk de harten van de mensen om mij heen die uw uitgestoken hand nog niet hebben vastgepakt, zodat ze zich zullen bekeren en er voor zullen kiezen om dicht bij U te leven, uw Woord serieus te nemen, zodat ook zij veel vrucht zullen dragen en dingen zullen doen die van eeuwigheidswaarde zijn.
  • Toont U mij de paden waarop ik gaan moet Heer. Wijst U mij de wegen die U goed voor mij vindt. Wijst U mij de weg van uw waarheid. Ik wil van U leren, want U bent de God van wie ik mijn hulp verwacht. Op U vestig ik mijn hoop, elke dag van mijn leven. Wilt U naar mij kijken met ogen vol genade en vergeving, met eeuwige liefde en vriendelijkheid? Wilt U voorbij gaan aan de zonden van mijn jeugd?
  • Bezoek de plaats waar ik woon en laten alle inwoners er voor kiezen dicht bij U te leven en uw Woord serieus zullen nemen. Maak het tot een vruchtbare woonplaats.

Johannes 15:17
Ik draag jullie op van elkaar te houden.

Here Jezus, het is duidelijk dat U dit heel belangrijk vindt. In vers 12 heeft U het al gezegd en nu draagt U het ons op. Het is dus niet vrijblijvend. Ik houd van U en vanuit die liefde voor U wil ik van mijn vrienden houden. Niet alleen van mijn vrienden, maar ook van de mensen om mij heen.
Ik heb net even snel gelezen wat U vanaf vers 18 gaat zeggen over de mensen om mij heen die mij en mijn vrienden haten. Die horen daar dus ook bij. Morgen ga ik goed luisteren naar wat U daar over te zeggen heeft. Dank U wel voor wat U vandaag gegeven heeft en gaat doen. Ik prijs uw naam!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand