Ik in Hem en Hij in mij

Johannes 15:1-3

Ik ben de echte wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. De ranken aan Mij die geen vrucht dragen, kapt Hij weg. De ranken die wel vrucht dragen, snoeit Hij om er nog meer vruchten aan te laten komen.  Jullie zijn zuiver door het woord dat Ik tot jullie gesproken heb.

 

Jezus, U bent de wijnstok waaraan ik verbonden ben en wil blijven. Laat het levende water van uw Woord door mij heen stromen, zodat ik nog meer vrucht zal dragen en zuiver blijf. Snoei mij, ook al doet dat soms pijn en kap uit mijn leven weg wat geen vrucht draagt.

 

Johannes 15:4-7

Blijf dicht bij Mij, dan blijf Ik in jullie. Net zoals een rank alleen maar vrucht kan dragen als hij aan de wijnstok zit, kunnen ook jullie alleen maar vruchtbaar leven als jullie in Mij blijven.

Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als jullie in Mij blijven en Ik blijf in jullie, brengen jullie veel vrucht voort. Want zonder mij kunnen jullie niet doen.

Wie niet in Mij blijft, wordt weggegooid als een waardeloze rank en zal verdorren. Samen met andere dorre ranken wordt hij in het vuur gegooid en verbrand.

Maar als jullie één met Mij blijven en mijn woorden niet vergeten, kunnen jullie vragen wat jullie willen en het zal gebeuren. 

 

Ik kies ervoor dicht bij U te blijven. Dank U wel voor de belofte dat U dan ook in mij blijft en dat ik vrucht zal dragen. Zonder U kan ik niets doen wat van eeuwigheidswaarde is. 

Ik bid voor degenen die mij lief zijn en die er voor gekozen hebben niet dicht bij U te blijven. Ik noem hun namen:

[schrijf de namen op en bid voor ze]

 

Dank U wel voor de belofte dat, als we dicht bij U blijven en uw Woord serieus nemen, alles wat we aan U willen vragen zal gebeuren. In dat geloof vraag ik U het volgende:

[schrijf op wat je de Heer in geloof wilt vragen en ga staan op deze belofte] 

 

Johannes 15:8

Door veel vrucht te dragen, bewijzen jullie mijn leerlingen te zijn. Daardoor wordt duidelijk hoe glorierijk mijn Vader is. 

 

Ik wil bewijzen dat ik uw leerling ben Jezus en verlang er naar veel vrucht te dragen. Ik verlang er naar dat in en door mijn leven zichtbaar wordt hoe groot uw Vader is. 

 

Johannes 15:9-10

Zoals de Vader van Mij houdt, houd Ik van jullie. Zorg dat je in mijn liefde blijft en dat doe je door je aan mijn geboden te houden. Want de Vader is van Mij blijven houden, doordat Ik Mij aan zijn geboden heb gehouden. Leef vanuit zijn liefde.

 

Dank U voor de heerlijke belofte dat U van mij houdt, zoals de Vader van U houdt. Wat een wonder van genade. In die liefde wil ik graag blijven. Ik verlang er naar het niet alleen te weten, maar het ook te ervaren en te voelen. Laat heel mijn ziel en mijn lichaam er mee doordrongen zijn. 

Vanuit die liefde wil ik gehoorzaam zijn aan wat U zegt en aan mij opdraagt. Alleen vanuit die liefde. Niet vanuit eigen zielse kracht. Dat put mij uit. Ik wil ook vandaag gehoorzaam zijn, zodat uw liefde in mij zal blijven werken. Ik wil leven vanuit uw liefde!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand