Berispt

Spreuken 21:11. Wanneer volstaat een berisping?

11 ‭Als je een spotter terechtwijst, trekt die onervarene daar lering uit, 
‭als je een wijze berispt, vermeerdert zijn wijsheid.

Neem mijn houding, motieven, mijn woorden en mijn daden en ik stel ook mijn verlangens onder de leiding van uw Geest.


In Spreuken 19:25 is dit onderwerp al aan de orde gekomen. Het verschil is dat het nu over berispen/beboeten gaat en in hoofdstuk 19 over slaan.  De vraag is dus wanneer een berisping volstaat en wanneer er zwaarder geschut ingezet moet worden. Om dat te begrijpen helpt een uitspraak van John Stott wellicht.

Zaai een gedachte en je oogst een daad,
  een daad en je oogst een gewoonte 
  een gewoonte en je oogst een karakter
  een karakter en je oogst een bestemming 

Het hele proces van zondigen begint met een gedachte. Een gedachte die jij alleen kent. Slaan is hier nog niet in beeld, omdat er nog niets gebeurd is. Jij bent de enige die in deze fase actie kan ondernemen en een keuze kan maken. Kies ik verstandig en wijs ik de zondige gedachte de deur, of laat ik het bestaan, koester ik de gedachte zelfs.
Dan is de kans groot dat de gedachte een daad wordt. In deze fase zal een berisping nog helpen. Wordt dit echter niet gedaan of wordt er niet naar geluisterd, dan kan de daad een gewoonte en de gewoonte een karakter worden die je bestemming uiteindelijk bepaald. Geen hemel, maar hel.
Dat zijn woorden die ik met moeite en pijn in mijn hart type. Ik zou het liever anders zeggen, milder, maar zonde maakt scheiding tussen God en mens. Dat wil je koste wat kost voorkomen voor je kinderen en je medemens. In de fase van gewoonte en karakter zal een berisping waarschijnlijk niet meer werken? Dan zijn stevigere acties nodig en er is wijsheid, inzicht en vooral veel liefde nodig om te bepalen wat die acties dan moeten zijn.
Beter is het te voorkomen en (je) kinderen al jong te leren snel te acteren op hun zondige gedachtes door hun geweten te vormen met de richtlijnen vanuit het Woord van God. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.

Hebreeën 9:13-14  / NBV
13 ‭Want als het lichaam van wie onrein is al wordt gereinigd en geheiligd wanneer het besprenkeld wordt met het bloed van bokken en stieren of bestrooid met de as van een jonge koe,14 ‭hoeveel te meer zal dan niet het bloed van Christus, die dankzij de eeuwige Geest zichzelf heeft kunnen opdragen als offer zonder smet, ons ‭geweten‭ reinigen van daden die tot de dood leiden, en het heiligen voor de dienst aan de levende God?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand