(On)betrouwbare

Spreuken 21:28. Hoe betrouwbaar ben jij?

28 ‭Een onbetrouwbare getuige moet de mond worden gesnoerd, 
‭maar wie vertelt wat hij weet, mag uitspreken.

Reinheid en waarheid.



Weer een spreuk over liegen tegenover de waarheid spreken. Een spreuk die in de NBV een hele andere toon raakt dan in de NBG.

Spreuken 21:28  / NBG51
28 ‭Een leugenachtig‭ getuige‭ zal omkomen‭‭, maar een man‭ die luistert‭‭, zal zegevierend‭ spreken‭‭.

‘Moet de mond worden gesnoerd’ tegenover ‘zal omkomen’. ‘Mag uitspreken’ tegenover ‘zal zegevierend spreken’. Waar het in de NBG lijkt te gaan over de bestemming van iemand die onbetrouwbaar en betrouwbaar is, gaat het in de NBV meer de richting op van hoe er omgegaan wordt met onbetrouwbare en betrouwbare mensen. 
Wat voorop staat is het belang om een betrouwbare getuige te zijn, zodat mensen weten wat ze aan je hebben en er van op aan kunnen dat wat je verteld waar is. Op betrouwbare mensen zal elke keer weer een beroep gedaan worden. Daar wordt naar geluisterd. Dit in tegenstelling tot onbetrouwbare mensen. Daar wordt geen beroep meer op gedaan en niet meer serieus naar geluisterd. Onbetrouwbaarheid maakt ook dat je je getuigenis als gelovige verliest en daarvoor zijn we juist geroepen, om een getuige van Jezus te zijn. Laat dus zien dat je betrouwbaar bent, zodat je een krachtig getuigenis houdt.
Één van de grootste complimenten die ik ooit gekregen heb was van mijn leidinggevende op het werk. Hij zocht een plek in het kantoor om met iemand een vertrouwelijk gesprek te voeren. Nergens was een plek vrij. Toen hij de deur van mijn werkruimte instapte met zijn gesprekspartner en mij zag zei hij: ‘Hier kunnen we wel gaan zitten, want dit is een betrouwbare collega.’ 
Wat een bemoediging! En wat een aansporing om mijn uiterste best te doen om betrouwbaar te blijven, zodat mijn getuigenis ook krachtig blijft. Ik realiseer me heel goed dat me dat niet gaat lukken als ik niet heel dicht bij Jezus blijf. Hij is betrouwbaar. Hij is reinheid. Hij is de waarheid. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand