Gemeen

Spreuken 22:2. Wat heb jij gemeen met andere mensen?

2 ‭Een arme en een rijke hebben dit gemeen: 
‭de ‭HEER‭ heeft hen beiden gemaakt.

Voor de Goede Herder Ben jij zoveel waard.


Vandaag een heel belangrijk principe. Arm of rijk, jong of oud, hoog IQ of laag IQ, blank of donker en ga zo maar door met al het onderscheid dat wij maken. De Heer heeft ons allemaal gemaakt en voor ons allemaal geldt:

Psalmen 139:13-16  / NBV
13 ‭U was het die mijn nieren vormde, 
‭die mij weefde in de buik van mijn moeder.14 ‭Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan, 
‭wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt. 
‭Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.15 ‭Toen ik in het verborgene gemaakt werd, 
‭kunstig geweven in de schoot van de aarde, 
‭was mijn wezen voor u geen geheim.16 ‭Uw ogen zagen mijn vormeloos begin, 
‭alles werd in uw boekrol opgetekend, 
‭aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.

Hij heeft ons gemaakt en met al al onze kunstig geweven verschillen vormen we samen het lichaam van Christus, wat duidelijk maakt dat we elkaar nodig hebben.

1Corinthiërs 12:21-27  / NBV
21 ‭Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig, ‘en het hoofd kan dat evenmin tegen de voeten zeggen.22 ‭Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk.23 ‭De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect24 ‭dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden,25 ‭zodat het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen.26 ‭Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde.27 ‭Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit.

Alles begint bij het accepteren en liefhebben van jezelf. Dankbaar zijn voor hoe God jou gemaakt heeft. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je bijvoorbeeld geboren bent met een handicap of als jongen, terwijl je je een meisje voelt of andersom. De waarom-vraag kan ik niet beantwoorden, maar ook jij bent door God kunstig geweven en waardevol zoals Hij je gemaakt heeft. De weg naar zelf-acceptatie kan een lange zijn, maar geef niet op. Met Hem zul je gaan ontdekken dat Psalm 139 zó waar is. En eenmaal ontdekt zal het ook veel eenvoudiger zijn om de ander te accepteren zoals hij/zij is, want ……… de Heer heeft ons allemaal gemaakt.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand