Woning

Psalmen 132:1-10. Waar is de woonplaats van God?

1 ‭‭Een pelgrimslied. 
‭Blijf David gedenken, ‭HEER‭, 
‭en alles wat hij heeft doorstaan,
‭‭ 2 ‭‭omdat hij de ‭HEER‭ had gezworen, 
‭de Machtige van Jakob had beloofd: 
‭‭ 3 ‭‭‘Ik zal mijn tent niet binnengaan 
‭noch mij te ruste leggen op mijn bed, 
‭‭ 4 ‭‭mijn ogen niet overgeven aan de slaap 
‭noch mijn wimpers aan de sluimer, 
‭‭ 5 ‭‭voordat ik een plaats vind voor de ‭HEER‭, 
‭een woning voor de Machtige van Jakob.’
‭‭ 6 ‭‭In Efrata hoorden wij van de ark, 
‭wij vonden hem in de velden van Jaär. 
‭‭ 7 ‭‭Laten wij zijn woning binnengaan, 
‭ons neerbuigen aan zijn voeten.
‭‭ 8 ‭‭Trek op, ‭HEER‭, naar uw rustplaats, 
‭u en uw machtige ark.
‭‭ 9 ‭‭Laten uw priesters zich kleden in gerechtigheid, 
‭uw getrouwen juichen van vreugde.
‭‭ 10 ‭‭Wijs omwille van David, uw dienaar, 
‭het verzoek van uw gezalfde niet af.

Tabernakel


De tabernakel en de tempel als woonplaats van God. Ze verbeelden prachtig het leven met de Jezus.
De Voorhof:
De poort: Jezus de deur waar je doorheen moet om te leven met Hem. Heb jij al gekozen voor dat leven?
Het brandofferaltaar: Jezus het Lam dat stierf voor onze zonden. Heb jij al met een berouwvol hart je zonden beleden?
Het wasvat: Reiniging van alles wat aan je kleeft aan vuiligheid dat je opgelopen hebt door te leven in deze zondige wereld. Heb jij je al gereinigd vandaag?
Het Heilige:
De kandelaar: Jezus, het licht van de wereld, die ons helpt in deze donkere wereld onze weg te vinden. Een lamp voor onze voet en een licht op ons pad. En de Heilige Geest, de olie, als bron van kracht om dat licht blijvend te laten schijnen. Wandel jij op de weg die God voor jou verlicht en ben je vol van de Heilige Geest ?
Tafel met toonbroden: Jezus, het brood des levens. Zijn Woord, de Bijbel, waarmee je je dagelijks mag voeden. Heb jij vandaag al een geestelijke boterham gegeten?
Reukofferaltaar: Een lieflijke reuk voor Jezus. Hij is onze aanbidding zo waard. Is jouw leven een lieflijke reuk voor Hem?
Heilige der Heilige:
De plaats waar God woont. Eens toegankelijk voor alleen de hogepriester, nu voor degenen die door de poort naar binnen gegaan zijn.

Maar waar woont God nu, want de tabernakel en tempel bestaan niet meer?

1Corinthiërs 6:19  / NBV
19 ‭‭Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent?‭ 

Wat een wonder. God, Heilig en hoog verheven, wil in jou en mij woning maken door zijn Geest. Laat ik de rotzooi dan maar snel op(laten)ruimen ;)

‭‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand