Wilgen

Psalmen 137:1-6. Wat heb jij in de wilgen gehangen?

1 ‭‭Aan de rivieren van Babel, 
‭daar zaten wij treurend 
‭en dachten aan Sion.
‭‭ 2 ‭‭In de wilgen op de oever 
‭hingen wij onze lieren.
‭‭ 3 ‭‭Daar durfden onze bewakers 
‭te vragen om een lied, 
‭daar vroegen onze beulen: 
‭‘Zing voor ons 
‭een vrolijk lied uit Sion.’
‭‭ 4 ‭‭Hoe kunnen wij zingen 
‭een lied van de ‭HEER‭ 
‭op vreemde grond?
‭‭ 5 ‭‭Als ik jou vergeet, Jeruzalem, 
‭laat dan mijn hand de snaren vergeten. 
‭‭ 6 ‭‭Laat mijn tong aan mijn gehemelte kleven 
‭als ik niet meer denk aan jou, 
‭als ik Jeruzalem niet stel 
‭boven alles wat mij verheugt.
‭‭ 
Jeruzalem, wij treuren om de pijn die jij moet lijden.

Vandaag een treurige Psalm. Het volk van God, al zo lang in ballingschap levend, verlangt naar Jeruzalem. Waar ze anders zoveel plezier beleven aan het zingen van liederen, hebben ze hun lieren in de wilgen gehangen. Ze kunnen niet meer genieten, alleen maar treuren. 
Is er soms iets dat jij graag doet, maar wat je, om wat voor reden dan ook, in de wilgen hebt gehangen? 
Een paar jaar geleden kwam ik tot de ontdekking dat ik helemaal geen tijd meer had voor de dingen waar ik blij van werd. Zingen, liedjes schrijven, vissen, een lekker stuk fietsen en tijd nemen om de Heer te zoeken. Mijn vijand was niet Babel, maar de tijd. Hoe is die vijand verslagen? Door tijd te maken. Ik ben een dag minder gaan werken. Dat betekende ook een dag minder verdienen, maar dat bleek niet op te wegen tegen de energie die ik kreeg van weer de dingen doen waar ik blij van werd. Ik haalde de piano, mijn hengels, mijn ligfiets en de Bijbel uit de wilgen en ging meer tijd investeren in het gebruik ervan. Dat heeft me goed gedaan. Geld is niet alles.
Wat hangt er bij jou in de wilgen? Welke vijand is daar de oorzaak van? Wat moet er gebeuren om daar verandering in te brengen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand