Bijeen

Psalmen 133:1-3.

1 ‭‭Een pelgrimslied van David. 
‭Hoe goed is het, hoe heerlijk 
‭als broeders bijeen te wonen!
‭‭ 2 ‭‭Goed als olie op het hoofd 
‭die neervalt op de baard, 
‭de baard van Aäron, 
‭en neervalt op de hals van zijn gewaad,
‭‭ 3 ‭‭als de dauw van de Hermon 
‭die neervalt op de bergen van Sion. 
‭Daar geeft de ‭HEER‭ zijn zegen: 
‭leven voor altijd.
‭‭ 
U maakt ons één.


Hoe goed is het als we als kinderen van de Heer bijeen wonen. Stel je eens voor. Met je broeders en zusters langdurig samen wonen. Hoe zou dat gaan. Al die mensen, met verschillende karakters, verschillende eigenaardigheden, verschillende wensen, verschillende leefstijlen. Is dat wel goed? Gaat dat wel goed? 
In 1 Corinthiërs 12 en 13 legt Paulus uit hoe dat samenzijn, met al de verschillen die er zijn, werkt:

1Corinthiërs 12:4-6  / NBV
4 ‭‭Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest;‭ 5 ‭‭er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer;‭ 6 ‭‭er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt.‭ 

Ook hier een hoop verschillen, maar wel één Geest, één Heer en één God. Dat is één van de twee geheimen om het bijeen wonen van de kinderen van God te laten slagen. Hij maakt ons één, omdat Hij volmaakt één is. Vader, Zoon en Geest, drie in één.
Het tweede grote geheim onthult Paulus in de eerste verzen van hoofdstuk 13:

1Corinthiërs 13:1-3  / NBV
1 ‭‭Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen–had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal.‭ 2 ‭‭Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen–had ik de liefde niet, ik zou niets zijn.‭ 3 ‭‭Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn–had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.‭ 

De liefde is de specie die al die verschillende levende stenen, wat we als kinderen van God zijn, tot een mooi stevig bouwwerk maakt. De liefde van God die uitgestort is in ons hart maakt het mogelijk om met al onze verschillen bijeen te wonen. Het is Gods wil dat we elkaar liefhebben. Het eerste en grootste gebod. En wordt Zijn wil gedaan, dan bindt het ons samen. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand