Wijst

Psalmen 128:1-6. Waarom ga jij de weg (niet) die God jou wijst?

1 ‭‭Een pelgrimslied. 
‭Gelukkig ieder die ontzag heeft voor de ‭HEER‭ 
‭en de weg gaat die hij wijst:
‭‭ 2 ‭‭je zult eten wat je werk opbrengt, 
‭geluk en voorspoed vallen je toe, 
‭‭ 3 ‭‭je vrouw als een vruchtbare wijnstok 
‭in het midden van je huis, 
‭je kinderen als jonge olijfbomen 
‭in een kring om je tafel.
‭‭ 4 ‭‭Ja, zo wordt gezegend 
‭de man die ontzag heeft voor de ‭HEER‭.
‭‭ 5 ‭‭Ontvang de zegen van de ‭HEER‭ uit Sion, 
‭verheug je in de voorspoed van Jeruzalem, 
‭alle dagen van je leven,
‭‭ 6 ‭‭en verheug je in de kinderen van je kinderen. 
‭Vrede over Israël!
‭‭ 
Heer wijs mij uw weg.

Wanneer ga je de weg die God je wijst ook daadwerkelijk bewandelen? Als je ontzag hebt voor God. Dat is wat deze Psalm ons duidelijk maakt. Dit is wat ontzag betekent in de grondtekst:

03373 ‭ארי‭ yare’, BN
‭‭1) (god)vrezend, eerbiedig, beangst, bang‭

De weg die God wijst bewandelen omdat je bang bent? Eerbied voor Hem gevoed door angst? Dat begrijp ik wanneer je het bekijkt vanuit de situatie van het oude Testament.

Deuteronomium 11:26-28  / NBV
26 ‭‭Besef goed, vandaag stel ik u voor de keuze tussen zegen en ‭vloek‭.‭ 27 ‭‭Zegen, als u gehoorzaam bent aan de geboden van de ‭HEER‭, uw God, zoals ik ze u vandaag voorhoud.‭ 28 ‭‭‭Vloek‭, als u zijn geboden niet gehoorzaamt en afwijkt van de weg die ik u vandaag wijs en achter andere goden aan loopt die u eerst niet kende.‭ 

Toch staat het zover af van de bron die ik heb om de weg te gaan die God wijst en daar dank ik Jezus voor. Door zijn verlossend werk is de straf die wij verdiend hadden op Hem neergelegd en hoeven we niet bang meer te zijn voor de vloek uit Deuteronomium als Jezus in ons woont. Dan zijn we rechtvaardig verklaard. Lees Romeinen 3 maar:

Romeinen 3:28  / NBV
28 ‭‭Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.‭ 

De Nieuw Testamentische bron van waaruit ik de weg wil gaan die Hij mij wijst en zijn geboden wil gehoorzamen is liefde met een heilige eerbied voor zijn grote naam. Wetend dat bij het grote eindoordeel, als Jezus weer teruggekomen is, ik niet veroordeeld wordt, maar met Hem mag leven in eeuwigheid. 
Ik sluit vandaag af met de woorden uit de eerste brief van Johannes die dit heel treffend samenvat:

1Johannes 4:16-19  / NBV
16 ‭‭Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.‭ 17 ‭‭Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus.‭ 18 ‭‭De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.‭ 19 ‭‭Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad.‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand