Vlijtig mens

Spreuken 13:4. Wat zijn de vruchten van jouw vlijt?

4 ‭‭De verlangens van een luiaard worden niet vervuld, 
‭een vlijtig mens wordt rijkelijk gelaafd.

Laat de diepten zien van uw plan met ons.

‭‭ 
Gisteren geen overdenking. Ik was hem aan het schrijven toen God heel persoonlijk tot mij sprak. Ik heb hem toen geparkeerd en vanmorgen, bij het openen van mijn blog was hij verdwenen uit mijn concepten. Dat moet zo zijn. Gisteren was voor mij heel persoonlijk. Vandaag pak ik de draad weer op voor iedereen die het lezen wil.
Weer zo’n thema dat elke keer weer terug komt in Spreuken. Vlijt tegenover luiheid. De verleiding is dan groot om een oproep te doen om vlijtig te zijn. Dat ga ik ook doen, maar vanuit de grondtekst. Daar wordt over ‘vlijtig’ het volgende gezegd:
‭‭1) scherp–gepunt, scherp, ijverig‭
‭‭2) strikt bepaling, besluit‭
‭‭3) loopgraaf, gracht, greppel‭
‭‭4) goud (dichterlijk)‭

Ik leg hier Hebreeën 4:12-16 naast, omdat vers 12 in mijn gedachten kwam toen ik deze betekenis van ‘vlijtig’ las.

Hebreeën 4:12-16  / NBV
12 ‭‭Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een ‭tweesnijdend‭ zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden.‭ 13 ‭‭Niets van wat geschapen is blijft voor hem verborgen, alles is onverhuld en volkomen zichtbaar voor de ogen van hem aan wie wij rekenschap moeten afleggen.‭ 14 ‭‭Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden.‭ 15 ‭‭Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde.‭ 16 ‭‭Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.‭ 

1) Scherp-gepunt, scherp, ijverig
Vers 12: Wees vlijtig in het lezen van het Woord van God. Het helpt je om de opvattingen en gedachten van je hart te ontleden. Te ontdekken wat eigen werk is en het werk van Gods Geest in en door jou, zodat je helder zicht krijgt op de diepte van het plan van God met je leven. Gisteren was zo’n moment voor mij persoonlijk dat God met de scherpte van Zijn Woord me weer op het goede spoor zette. Dat begint bij de keuze om vlijtig/dagelijks zijn Woord te lezen. Soms lijkt het een droge donkerbruine boterham, maar voedzaam is het wel en beter dan elke dag taartjes eten ;)

2) Strikt bepaling, besluit.
Vers 13: Het is een strikte bepaling dat niets van wat geschapen is voor Hem verborgen blijft, dat alles onverhuld en volkomen zichtbaar is voor God en dat we eens voor Hem rekenschap moeten afleggen van de opbrengsten van onze vlijt. Dan gaat het om opbrengsten die je kunt meenemen naar de hemel en als je gaat, dan gaat er geen verhuiswagen mee met alle aardse goederen die je door vlijt verzameld hebt. Niet dat het fout is om met vlijt aardse goederen te verzamelen, maar het gaat vooral om wat je er mee doet. Dit vraagt allemaal om een dagelijks besluit: Ik kies vandaag, ik leef voor U!

3) Loopgraaf, gracht, greppel
Vers 14 en 15: Om te voorkomen dat soldaten ten prooi vielen aan het geweervuur van de vijand groeven ze loopgraven. Daar was vlijt voor nodig. In je geestelijk leven is het ook zaak om tijd en energie te steken in het graven van geestelijke ‘loopgraven’, ‘slotgrachten’ en ‘greppels’ om je te beschermen tegen de pijlen van satan die op je leven afgevuurd worden. Dat betekent vasthouden aan het geloof dat je belijdt en weten dat Hij, op de momenten dat je geloof op de proef wordt gesteld en je door satan als tarwe gezift wordt, voor je bidt en pleit. Dat Hij je zwakheden kent en daar raad mee weet. Duik dan die loopgraaf in en kom er weer uit als je geloof gesterkt is en je weer verder kunt trekken. 

Lukas 22:31-32  / NBV
31 ‭‭Simon, Simon, weet dat Satan jullie voor zich heeft opgeëist om jullie als graan te mogen zeven.‭ 32 ‭‭Maar ik heb voor je gebeden opdat je geloof niet zou bezwijken. En als jij eenmaal tot inkeer bent gekomen, moet jij je broeders sterken.’‭ 

4) Goud
Vers 16) Als je zo met vlijt je levensweg bewandeld zul je goud vinden. Dan nader je zonder schroom tot de troon van God en vind je barmhartigheid en genade, goud dus!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand