Luister

Spreuken 13:1. Wanneer luister je wel/niet naar gezagsdragers?

1 ‭‭Een wijze zoon luistert naar de lessen van zijn vader, 
‭een spotter sluit zijn oren voor berispingen.
‭‭ 
Leren luisteren naar u/U


Een actueel thema, luisteren naar gezagsdragers. In de Spreuk van vandaag de relatie ouder die het gezag hebben over hun kinderen, maar denk ook aan de handhavers, politie en overheden die gezag hebben over de burgers. Hoe ga je daar nu mee om? Wereldwijd zien we de protesten toenemen tegen deze gezagsdragers en in ons land zijn het momenteel de boeren die in opstand komen tegen maatregelen vanuit de overheid en burgers die het niet eens zijn met de COVID-19 maatregelen. Hoe ga je daar nu als kind van God mee om. Iedereen moet daar natuurlijk zelf zijn/haar keuzes in maken, maar die van mij worden bepaald door een aantal zaken die ik lees in de Bijbel:

Romeinen 13:1-7  / NBV
1 ‭‭Iedereen moet het gezag van de overheid erkennen, want er is geen gezag dat niet van God komt; ook het huidige gezag is door God ingesteld.‭ 2 ‭‭Wie zich tegen dit gezag verzet, verzet zich dus tegen een instelling van God, en wie dat doet roept over zichzelf zijn veroordeling af.‭ 3 ‭‭Wie doet wat goed is heeft van de gezagsdragers niets te vrezen, alleen wie doet wat slecht is. U wilt niets van de overheid te vrezen hebben? Doe dan wat goed is en ze zal u prijzen,‭ 4 ‭‭want ze staat in dienst van God en is er voor uw welzijn. Maar wanneer u doet wat slecht is, kunt u haar beter vrezen: ze voert het zwaard niet voor niets, want ze staat in dienst van God, en door hem die het slechte doet zijn verdiende straf te geven, toont ze Gods toorn.‭ 5 ‭‭U moet haar gezag dus erkennen, en niet alleen uit angst voor Gods toorn, maar ook omwille van uw geweten.‭ 6 ‭‭Daarom betaalt u ook belasting en staat wie belasting int in dienst van God.‭ 7 ‭‭Geef iedereen wat hem toekomt: belasting aan wie u belasting verschuldigd bent, accijns aan wie u accijns verschuldigd bent, ontzag aan wie ontzag toekomt, eerbied aan wie eerbied toekomt.‭ 

Handelingen 5:29  / NBV
29 ‭‭Petrus en de andere apostelen antwoordden: ‘Men moet God meer gehoorzamen dan de mensen.‭ 

1Timotheüs 2:2-4  / NBV
2 ‭‭Bid voor alle koningen en gezagsdragers, opdat we rustig en ongestoord kunnen leven, in alle vroomheid en waardigheid.‭ 3 ‭‭Dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder,‭ 4 ‭‭die wil dat alle mensen worden gered en de waarheid leren kennen.‭ 

Jeremia 29:7  / NBV
7 ‭‭Bid tot de ‭HEER‭ voor de stad waarheen ik jullie weggevoerd heb en zet je in voor haar bloei, want de bloei van de stad is ook jullie bloei.‭ 

Wanneer luister ik wel naar gezagsdragers?
Mijn grondhouding is om naar ze te luisteren. Hun gezag te erkennen. Mijn energie niet te steken in verzet, wanneer het corrupte overheden betreft en/of overheden die niet het beste met de mensen voorhebben of maatregelen nemen waar ik het niet mee eens ben,  maar me in te zetten voor de vrede en bloei van de stad en het land waarin ik woon. Me in te zetten voor de verkondiging van de blijde boodschap van onze Vredevorst die boven alle overheden en machten gesteld is. 

Wanneer luister ik niet naar gezagsdragers?
Er kunnen situaties komen zoals die in Handelingen 5 waarin het Petrus en de apostelen verboden werd te spreken en onderwijzen over Jezus. In zo’n situatie geldt dat ik God meer gehoorzaam wil zijn dan mensen. Als de kern van het Evangelie niet meer beleden en verkondigd mag worden, dan is dat voor mij een grens. Er is wijsheid en inzicht nodig om te weten wanneer je dit principe wel of niet moet toepassen. Er komen steeds meer ethische vraagstukken op ons bordje te liggen, denkend aan: euthanasie, homofilie, transgenders en ga zo maar door. Daar is echt wijsheid en inzicht voor nodig voor gezagsdragers om daarin de juiste keuzes te maken en voor ons om de juiste houding te bepalen.
Daarom als slotakkoord van de overdenking van vandaag de oproep om te bidden voor onze gezagsdragers. Als de tijd die ik zou besteden aan actievoeren en ageren tegen onze gezagsdragers meer is dan het bidden voor ze, dan zou ik me moeten afvragen of ik wel goed bezig ben.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand