Ruzie

Spreuken 13:10. Hoe voorkom je ruzie?

10 ‭‭Betweters maken ruzie, 
‭wie goede raad ter harte neemt, is wijs.

Maak mij zachtmoedig als U Heer en nederig van hart.


Hoe voorkom je ruzie? Door het volgende niet te zijn en willen worden:

trots, overmoed, hovaardigheid, arrogantie

Dat is namelijk de grondtekst-betekenis van betweter. Ik kan zo een aantal wereldleiders opnoemen die duidelijk onder deze categorie vallen en je ziet de gevolgen: ruzie! Hoogmoed brengt altijd ruzie en wraak voort. Het zijn niet alleen de wereldleiders waar dit speelt. Ook binnen het gezin, binnen de kerk, op je werk, de sportclub en ga zo maar door, heb je te maken met betweters. 
Brengen we het nog dichterbij, dan kijken we in onze eigen ziel en zien we dat het ‘ik weet het beter’ diep geworteld zit in onze natuur. Dat is terug te voeren naar wat er met Adam en Eva in het paradijs gebeurde. Die dachten het ook beter te weten, met alle gevolgen van dien. Er is maar één manier om van die oude natuur af te komen.

Efeziërs 4:21-24  / NBV
21 ‭‭U hebt toch over hem gehoord, u hebt toch onderricht over hem gekregen? Door Jezus wordt duidelijk‭ 22 ‭‭dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de ‭oude‭ ‭mens‭, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen,‭ 23 ‭‭dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden‭ 24 ‭‭en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.‭ 

De oude mens met zijn bedrieglijke begeerten, het betweter-zijn,  afleggen. Voortdurend je geest en denken laten vernieuwen door het werk van de Heilige Geest. Aantrekken die nieuwe mens! De ‘kleren’ liggen klaar. Je moet er wel voor kiezen om ze dagelijks aan te trekken. Ik begin elke dag met het ‘aantrekken’ van de geestelijke wapenrusting uit Efeziërs 6, o.a. omdat ik weet dat ik in mijn oude mens een betweter ben. Zo wil ik niet zijn. Ik wil er voortdurend voor kiezen om goede raad ter harte te nemen. Goede raad van mijn geweten, vanuit de Bijbel, van mijn vrouw, mijn vrienden, collega’s ..... Ze helpen je om goede keuzes te maken, veel draagkracht te creëren en ruzie te voorkomen. Daar is een investering in tijd voor nodig, dus veel geduld. Mijn werkgever hanteert dit principe. Besluitvorming duurt vaak heel lang, maar als je wat hebt besloten, dan staat het ook als een huis met een breed draagvlak. 
‭‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand