Verwacht

Psalmen 119:166. Wat verwacht jij?

166 ‭‭Ik verwacht dat u mij redt, ‭HEER‭, 
‭uw geboden zal ik volbrengen.
‭‭ 
Reinheid en waarheid.


Aan het eind van deze post zal duidelijk worden waarom ik juist dit lied gekozen heb.
Toen ik Psalm 119:166 las moest ik vrijwel meteen denken aan het lied ‘Ik weet, Hij heeft mij gered’, opwekking 554. Dat lied lijkt in tegenspraak met dit vers waarin staat: ‘Ik verwacht dat U mij redt, Heer’. De meest voor de hand liggende verklaring is dat David dit schreef voor het verlossingswerk van Jezus en dat is natuurlijk ook zo. De vraag is dus of voor er voor ons, die leven na het verlossingswerk van Jezus, nog een verwachting is op redding?
Jazeker, en dat is voor mij een grote geruststelling en een blijde hoop. Kennen we namelijk niet allemaal onze worsteling met de zonde, wetende dat we van de macht van de zonde verlost zijn door het volbrachte werk van Jezus? Zolang we hier op aarde leven hebben we te maken met een ziel en lichaam die sterfelijk zijn en dus kwetsbaar voor de invloed van zonde. Daarin mogen we elke keer opnieuw weer gaan staan in het volbrachte verlossingswerk van Jezus en dat onuitwisbare stempel dat door de Heilige Geest in ons leven gezet is: 
We zijn gered! 
We zijn een kind van God! 
We zijn meer dan overwinnaars! 
Niemand kan ons scheiden van zijn liefde!

Op welke redding wachten en hopen wij dan? Hebreeën 9 geeft daar duidelijkheid over. Lees en bestudeer dit hoofdstuk eens en ontdek hoe het complete verlossingsplan van God er uit ziet. Het laatste vers uit het hoofdstuk vat dit mooi samen:

Hebreeën 9:28  / NBV
28 ‭‭Net zo zeker is het dat Christus, die eenmaal is geofferd om de zonden van velen te dragen, voor een tweede maal zal verschijnen om te redden wie hem verwachten, maar dan gaat het niet meer om de zonde.‭ 

Bij de eerste verschijning, de eerste redding, ging het om de zonde. Jezus heeft ons bevrijd van de zondemacht. Bij de tweede verschijning, de tweede redding, gaat het om het oordeel. Omdat we Jezus verwachten worden we gered van het oordeel, de hel. Mijn/onze verwachting is Jezus wederkomst, een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar we, verlost van ons aardse lichaam, in eeuwigheid met Hem zullen zijn.

Openbaring 22:12-14  / NBV
12 ‭‭‘Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden.‭ 13 ‭‭Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’‭ 14 ‭‭Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan.‭ 

Tot die tijd is het zaak dat we onze kleren wassen, rein en zuiver leven voor Hem. Dat kan alleen door steeds weer opnieuw aanspraak te maken op de eerste verlossing en Gods Woord, de waarheid, als een richtsnoer voor je leven te gebruiken. Zo is de cirkel weer rond. Gods volkomen reddingsplan!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand