Onderwijs

Psalmen 119:171. Hoe wordt jij onderwezen in het Woord van God?

171 ‭‭Laten mijn lippen overvloeien van lof, 
‭want u onderwijst mij in uw wetten,

Niet met ogen, maar met de Geest.


‭In de ‭ jaren 90 heb ik serieus overwogen theologie te gaan studeren, omdat ik een duidelijke roeping ontvangen had voor de bediening van het Woord. Ik zag dit als een voorwaarde om verder te kunnen groeien in de bediening en dat werd mede gevoed door de voorwaarde die veel kerken stelden t.a.v. het mogen/kunnen preken. Het was met deze vraag dat ik richting één van de reveilleweken ging van de Near East Ministries. Theologie gaan studeren met een jong gezin en een fulltime baan in het onderwijs - ik was kostwinner - dat doe je niet zomaar. 
Bij de start van elke reveilleweek krijg je een persoonlijke tekst en de tekst die ik kreeg was voor mij direct een duidelijke bevestiging dat ik theologie moest gaan studeren.

Jesaja 30:20-21  / NBG51
20 ‭‭De Here heeft u wel brood der benauwdheid en water der verdrukking gegeven, maar uw leraars zullen zich niet meer verbergen, doch ‭uw‭ ‭ogen‭ zullen uw leraars zien;‭ 21 ‭‭en wanneer gij rechts of wanneer gij links zoudt willen gaan, zullen uw oren achter u het woord horen: Dit is de weg, wandelt daarop.‭ 

Mijn ogen zullen mijn leraars zien! Wauw, dat was nog eens een duidelijk antwoord. Die leraars zijn natuurlijk de docenten van de theologische opleiding! Zo ging ik de rest van die week in. Aan de ene kant blij dat ik al zo snel antwoord op één van mijn vragen kreeg, maar aan de andere kant nog steeds met de zorg voor de impact op het gezin. 
Wat ik niet wist was dat God nog niet klaar was met spreken. Hij had gesproken door zijn Woord en Hij ging nog spreken door een beeld. Dat gebeurde in de loop van de week toen iemand een beeld voor mij persoonlijk ontving. Een boekrol in de lucht, met nadrukkelijk daarbij vermeld dat ik er niet bij kon, en een persoon die vanaf de grond naar de boekrol keek met uitgestrekte armen. Terugdenkend aan dat moment ontroerd het me weer. Het was mij ook meteen duidelijk wat dit betekende. Mijn leraars zijn niet de docenten van de theologische opleidingen, maar is de Drieënige God! Ik mag me met uitgestrekte armen richten op het Woord en er op vertrouwen dat de Heilige Geest me te binnen brengt wat ik moet spreken. Voor mij was dat voor toen bepalend en richtinggevend. Voor een ander had dat heel anders kunnen zijn, want laat ik heel duidelijk zijn. Ik wil hiermee niet zeggen dat je theologische opleidingen moet afschrijven. Ik ben blij dat ze er zijn en bijdragen aan een verdieping en verrijking van je geloof/bediening. Ze zijn alleen geen voorwaarde voor een bediening als voorganger en/of prediker. De enige voorwaarde die daarvoor geldt is een leven in overgave aan God, geleid door zijn Geest. ‘Niet met ogen, maar met de Geest’, zoals het lied zegt. Door de liefde die de Geest heeft uitgestort in onze harten groeit er dan een liefde om zijn Woord te bestuderen en dat te delen. Daarbij maak ik dankbaar gebruik van de kennis van broeders en zusters die wel theologisch onderlegd zijn;). Zo sta ik al ruim 30 jaar in de bediening van het Woord. 
Onlangs was er iemand uit onze gemeente die me aanmoedigde theologie te gaan studeren. Wie weet. Als mijn Leraar dat wil ga ik ervoor.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand