Rijke buit

Psalmen 119:162. Welke rijke buit heb jij onlangs gevonden in Gods Woord?

162 ‭‭Ik schep vreugde in uw belofte, 
‭als de vinder van een rijke buit.
‭‭ 
Jezus, U bent mijn grootste schat!

Een rijke buit die ik onlangs vond was Galaten 5:22 en 23.

Galaten 5:22-23  / NBV
22 ‭‭Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof,‭ 23 ‭‭zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.‭ 

Een overbekend gedeelte zul je zeggen en inderdaad dat is zo. Dat er niet ‘vruchten’ staat, maar ‘vrucht’, wist ik ook. Toch kreeg dat een extra dimensie toen ik laatst de diepte in ging om te zoeken naar een verklaring dat het hier om één vrucht gaat met meerdere kenmerken. Ik vond hem in één uitleg die ik las en een bestudering van 1 Corinthiërs 12.
In de verklaring die ik las werd gesproken over het Grieks. In de Griekse grondtekst worden geen leestekens gebruikt. Het zou dus heel goed kunnen dat er achter ‘liefde’ een dubbele punt had kunnen staan. Dat het dus gaat over de vrucht ‘liefde’ en dat die ‘liefde’ gekenmerkt wordt door wat er volgt: vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Toen ik 1 Corinthiërs 12 ging lezen vond ik de bevestiging dat dit weleens de juiste uitleg kon zijn. Daar staat:

1Corinthiërs 13:4  / NBV
4 ‭‭De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid.‭ 

Hier worden duidelijk twee kenmerken van de liefde genoemd: geduld en goedheid. Beiden vinden we ook in Galaten 5:22-23. Daar als zelfstandig naamwoord, hier als werkwoord. Mijn schat is gevonden. Ik verlang ernaar te groeien in de liefde, wat wil zeggen:
Groeien in vreugde.
Groeien in vrede.
Groeien in geduld.
Groeien in vriendelijkheid.
Groeien in goedheid.
Groeien in geloof.
Groeien in zachtmoedigheid.
Groeien in zelfbeheersing.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand