Rechtsgeding

Spreuken 25:7b-10. Wat doe jij met een rechtsgeding?

7b ‭Als je denkt dat iemand iets misdaan heeft,
8 ‭sleep hem dan niet overijld voor het gerecht. 
‭Wat zou je moeten doen 
‭als hij je te schande maakt?
9 ‭Als je een rechtsgeding met iemand hebt, 
‭onthul dan geen geheimen van een ander.
10 ‭Als hij dat te weten komt, word je zelf het slachtoffer: 
‭hij maakt je te schande.

Leid mij langs mij belagers Heer.


Belagers, we hebben er allemaal in meer of mindere mate mee te maken (gehad). In Psalm 5, het lied van vandaag, staan de woorden: ‘Leid mij langs mijn belagers Heer.’ Dat is wat anders dan er met twee benen in gaan en je belagers voor het gerecht slepen. Dat is leven vanuit de volgende grondhouding:

Romeinen 12:17-21  / NBV
17 ‭Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen.18 ‭Stel, voorzover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven.19 ‭Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’20 ‭Maar ‘als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd’.21 ‭Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je een stevig conflict hebt en er wordt je onrecht aangedaan.
Kort geleden ging mijn blog hier ook al over toen we het hadden over Spreuken 24:28-29. Lees maar eens terug wat ik er daar over schreef. 
Vandaag wordt ik getroffen door de eerste woorden uit Romeinen 12:

Romeinen 12:1-2  / NBV
1 ‭Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u.2 ‭U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.

Overdenk deze woorden goed voordat je besluit de gang naar de rechter te maken of zaken of geheimen van een ander te onthullen, en kies dan je houding. En kijk naar Jezus. Wat was zijn houding ten opzichte van zijn belager en waar haalde Hij zijn recht?
Hoor mijn woorden Heer. Sla acht op mijn klagen. Luister naar mijn hulpgeroep. Leid mij langs mijn belagers Heer, door uw gerechtigheid. Maak effen Heer, de weg die U mij wijst.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand