Honing

Spreuken 25:16. Hoe staat het met jouw zelfbeheersing?

16 ‭Als je honing hebt gevonden, eet dan niet meer dan goed voor je is, 
‭spaar je maag, anders braak je het uit.

Kijk uit, niet teveel!


Deze week stond er ineens een andere pot honing in de kast dan normaal. Crème honing deze keer. Tjonge, wat is die lekker zeg. Mijn beschuitjes zijn deze week belegd met crème honing. 
De spreuk van vandaag gaat niet over een beschuitje honing, maar lepels vol. Honing was in de tijd van de Bijbel een lekkernij en is het wat mij betreft nog steeds. Teveel honing is echter niet goed voor je. Wat voor honing geldt, geldt ook voor andere, meer hedendaagse lekkernijen. Eten met mate in het belang van je gezondheid en om zelfbeheersing te oefenen. 
Gisteren ging het ook over zelfbeheersing als vrucht van de Geest. Vragen aan de Heilige Geest of Hij je zelfbeheersing voor lekkernijen wil geven zal weinig zoden aan de dijk zetten. Daar zal je zelf een wilsbeslissing in moeten nemen. De uitwerking van de vrucht van de Geest is altijd een samenspel tussen een wilsbeslissing die jij moet nemen en de hulp en leiding die de Heilige Geest geeft en heeft in het proces. Zelfs bij het nemen van de wilsbeslissing.

Filippenzen 2:13  / NBV
13 ‭want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt.

Vanmorgen reed ik naar mijn werk, een volle en drukke werkdag tegemoet. In de auto vroeg ik God n.a.v. de overdenking van gisteren me te helpen om geduldig te zijn en mezelf te beheersen. Nu is het avond en zit ik uitgeteld op de bank. Het was een zeer hectische dag, waarin ik bij tijd en wijle overvraagd werd door collega’s. Ik heb vaak gedacht aan de woorden in de auto en moet zeggen dat de Heilige Geest me er heel goed doorheen geholpen heeft, zowel wat betreft het willen als het handelen. Dank u Heer.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand