Plaats

Spreuken 25:6-7. Ken jij je plaats?

6 ‭Gedraag je niet aanmatigend in aanwezigheid van de koning, 
‭ga niet op de plaats van een voornaam persoon staan.
7 ‭Het is beter dat de koning je naar voren roept 
‭dan dat hij je plaats laat maken voor een edelman. 

Neem mijn houding, mijn motieven, mijn woorden en mijn daden 
en ik stel ook mijn verlangens onder de leiding van Gods Geest.


Lukas 14:8-11  / NBV
8 ‭‘Wanneer u door iemand wordt uitgenodigd voor een bruiloft, kies dan niet de ereplaats, want misschien is er wel iemand uitgenodigd die voornamer is dan u,9 ‭en dan moet uw gastheer tegen u zeggen: “Sta uw plaats aan hem af.” Dan zult u beschaamd de minste plaats moeten innemen.10 ‭Als u wordt uitgenodigd, kies dan de minste plaats, zodat uw gastheer tegen u zal zeggen: “Kom toch dichterbij!” Dan wordt u eer betoond ten overstaan van iedereen die samen met u aan tafel aanligt.11 ‭Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, en wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’

Een gelijkenis van Jezus, verteld in het hol van de leeuw, in het huis van een vooraanstaande Farizeeër, waar Hij genodigd was. Jezus schroomde niet ze de waarheid te vertellen, net zoals Salomo niet schroomt om een diepgeworteld probleem aan de kaak te stellen: Geldingsdrang! De wereld zit er vol mee.
Lees heel hoofdstuk 14 maar eens en onderzoek jezelf. Heeft Jezus het hier ook tegen jou? Tegen mij in ieder geval wel. Mijn hele leven word ik al achtervolgt door geldingsdrang. Er zijn momenten geweest dat het me te pakken had, maar gelukkig heb ik de vrijheid die God geeft ook mogen ervaren en leren wachten op het moment dat Hij je naar voren roept in plaats van je naar voren te werken met je eigen schouders. 
Jezus sluit zijn betoog in Lucas 14 af met de volgende woorden: ‘Wie oren heeft om te horen, moet goed luisteren!’
Een mooie opdracht voor vandaag. Luister eens goed naar de woorden van Salomo en van Jezus, kies je plaats en wacht totdat Hij je naar voren roept.
Laten de volgende woorden daarbij een richtingwijzer zijn:

Filippenzen 2:1-3  / BasisBijbel
1 ‭Als jullie je inderdaad laten bemoedigen door Christus, en als jullie liefde voor elkaar hebben, en als jullie je door de Geest laten leiden, en als jullie met elkaar meeleven,2 ‭maak mij dan helemáál blij door samen één te zijn. Houd van elkaar. Heb allemaal hetzelfde verlangen en hetzelfde doel.3 ‭Doe niets om er zelf beter van te worden of om erover te kunnen opscheppen. Maar wees bescheiden en vind andere mensen belangrijker dan jezelf.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand