Plannen

Spreuken 19:21. Waar stem jij je plannen op af?

21 ‭Een mens maakt allerlei plannen, 
‭wat wordt uitgevoerd, is het plan van de ‭HEER‭.

Mijn plannen leg ik in uw hand.


Plannen maken en organiseren zijn zaken waar ik van houd. Dan denk ik weer aan dat kaartje boven mijn bureau thuis, waarop staat: Liefde = tijd. Je besteed doorgaans veel tijd aan zaken waar je veel van houdt. 
Mijn uitdaging in het bedenken en maken van plannen is om die steeds in het licht te houden van Gods plan. Regelmatig moet ik dan tot de conclusie komen dat mijn plannen vanuit een verkeerde motivatie komen. Zaken als hebzucht en geldingsdrang maken dat ik plannen regelmatig aan de kant moet schuiven.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het belangrijk is om jezelf te onderzoeken als het gaat om het maken van plannen. Stel jezelf de vragen:
* Waarom wil ik dit?
* Wat wil God?
Dat helpt om de goede keuzes te maken. Stem je plannen dus af op het plan van God, want dan ben je er zeker van dat het uitgevoerd wordt en ergens toe doet.
Mijn plan voor de komende week? Elke avond een half uurtje stil zijn voor God en opruimen wat er opgeruimd moet worden aan zonden en heilloze plannen.
Waarom doe ik dit? 
Omdat Jezus alles voor ons gedaan heeft en dit is wat ik wil doen als antwoord op zijn lijden en sterven, waarmee Hij de straf voor onze zonden gedragen heeft.
Wat wil God?
Dat we onze zonden belijden, zodat Hij ze kan vergeven en wij weer in verbondenheid met Hem onze weg kunnen gaan en plannen kunnen maken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand