Leugens

Spreuken 19:5. Ga jij vrijuit?

5 ‭Een valse getuige blijft niet ongestraft, 
‭wie leugens verkondigt, gaat niet vrijuit.

Ik ben vrij.


Ik had er vroeger in mijn jeugd een handje van om verhalen aan te dikken met een paar onwaarheden. Anderen smulden er wellicht van, maar het is niet anders dan liegen. Ik werd me daar gelukkig al vrij snel bewust van en anderen wezen mij er ook op. Ik heb er tijdig voor gekozen om er mee te stoppen en beter op te letten, want met leugens kom je niet verder in het leven en ga je uiteindelijk niet vrijuit.
In de NBG staat er een ander woord voor ‘verkondigen’.

Spreuken 19:5  / NBG51
5 ‭Een vals‭ getuige‭ blijft‭‭ niet‭ ongestraft‭‭, wie leugens‭ uitblaast‭‭, ontkomt‭‭ niet‭.

Leugens uitblazen. Dat werpt een ander licht op de zaak. In de grondtekst betekent het:
06315 ‭חופ‭ puwach,   ww‭
‭‭oorspronkelijke stam; TWOT – 1741‭
‭‭1) ademen, blazen‭
‭‭   1a) (Qal) ademen‭
‭‭   1b) (Hiphil)‭
‭‭       1b1) doen uitademen, doen ademen‭
‭‭       1b2) puffen, snurken‭
‭‭       1b3) opwekken, ontvlammen‭
‭‭       1b4) hijgen‭
‭‭       1b5) uitademen, uiten‭
‭‭       1b6) blazen, laten springen‭

Ademen is een automatisme. Dat gaat vanzelf. Als je niet uitkijkt met leugens en niet tijdig ingrijpt en keuzes maakt kan liegen een automatisme worden. De gewoonste zaak van de wereld. Dat moet je dus zien te voorkomen. Wil je vrijuit gaan, grijp dan tijdig in, luister naar je omgeving die je er op wijst en laat God ingrijpen door zijn Geest van waarheid en kracht van vergeving. Weg met al die leugens!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand