Doldriftig

Spreuken 19:19. Hoe word je bevrijd van dolle drift?

19 ‭Wie doldriftig is, zal moeten boeten, 
‭als je hem zijn woede toestaat, neemt die enkel toe.

Laat uw vrede heersen Vader.


Dolle drift. Je maakt er anderen mee kapot, maar uiteindelijk ook jezelf. Het levert niets op. Maar wat doe je ertegen? Als je zo’n iemand helpen wilt wordt het alleen maar erger zegt Het Boek.

Spreuken 19:19  / BOEK
19 ‭Iemand die onbeheerst is, zal zelf zijn straf moeten dragen. Probeert u hem te helpen, dan wordt het alleen maar erger.

Dolle drift is zichtbaar voor iedereen die er bij betrokken is, maar het gaat om de diepere laag onder dat zichtbare. Vergelijk het met een ijsberg. Wat boven het wateroppervlak te zien is vormt niet de hele ijsberg. Onder water zit een nog groter deel, niet zichtbaar voor het oog. 
Zo is het ook met dolle drift en dat moet je zien te achterhalen en tijdig te herkennen, zodat je op tijd je geest aan kunt spreken en tot kalmte kunt manen door de kracht en de leiding van de Geest van God die je ontvangen hebt. Over wat voor onzichtbare zaken hebben we het dan? Ik noem er een paar:
* Koppigheid.
* Hardnekkigheid.
* Hoogmoed.
* Trots.
* Je bent zelf misbruikt/mishandeld.
* Angst.
* Onmacht.
* ...........

Toen ik een aantal jaar geleden een psycholoog bezocht vanwege iets anders dan doldriftigheid, gaf ze me een advies waar doldriftige mensen ook iets aan zouden kunnen hebben:

Vergelijk het met een waterval. Sta je er onder dan stort al het geweld in volle kracht zich bovenop je. Al die koppigheid, hardnekkigheid, hoogmoed, trots, misbruik, angst en onmacht. Het lijkt een verloren zaak, maar één stap naar achter en het geweld stopt. Je kijkt er naar en neemt er afstand van door te erkennen dat het er is, maar het geen macht meer te laten hebben over je leven.’

Dat heeft mij geholpen. Één stap naar God toe is genoeg om de kracht er af te halen en je te bevrijden van die zware last. Die ene stap zul je zelf moeten zetten. Trekt een ander je er onder vandaan, dan zul je er waarschijnlijk zelf snel weer onder stappen. Je zult het zelf moeten willen en doen. 
Niet de stortvloed die over je komt laten heersen, maar één stap naar achteren en de vrede van God laten heersen.

Hier ben ik Heer: vul mij.
Hier ben ik Heer: vorm mij.
Hier ben ik Heer: leid mij.
Hier ben ik Heer: zend mij.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand