Naleven

Spreuken 19:16. Hoe leef jj de geboden na?

16 ‭Wie de geboden naleeft, behoudt zijn leven, 
‭wie de weg van de ‭HEER‭ veracht, zal sterven.

Dit is mijn gebod.


‭Ik heb ‘naleven’ in de grondtekst bekeken en daar staat het Hebreeuwse ‘shamar’. De betekenis van dit woord geeft je meer inzicht in het antwoord op de vraag van vandaag: Hoe leef je de geboden na?

Houd ze
Bewaar ze
Bewaak ze
Onderhoud ze
Kom ze na
Neem ze in acht
Laat ze de leiding hebben
Bescherm ze
Houd ze in leven
Sla ze gade
Kom ze na
Houd ze vast
Stel ze op prijs
Laat ze je weerhouden
Laat ze je binnen de banen houden
Vier ze
Leef ze na
Houd ze in stand
Laat ze je beschutten
Reserveer ze voor
Laat ze je afhouden van

De 10 geboden:

Exodus 20:3-17  / NBV
1 Vereer naast mij geen andere goden.
Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding 
van iets dat in de hemel hier boven is 
of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. ‭
Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, 
want ik, de ‭HEER‭, uw God, duld geen andere goden naast mij. 

2 Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, 
en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 
maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, 
bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

3 Misbruik de naam van de ‭HEER‭, uw God, niet, 
want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan.

4 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 
Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 
maar de zevende dag is een rustdag, 
die gewijd is aan de ‭HEER‭, uw God; dan mag u niet werken.
 Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, 
en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.
Want in zes dagen heeft de ‭HEER‭ de hemel en de aarde gemaakt, 
en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. 
Daarom heeft de ‭HEER‭ de sabbat gezegend en heilig verklaard.

5 Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. 
Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de ‭HEER‭, uw God, u geven zal.

6 Pleeg geen moord.

7 Pleeg geen overspel.

8 Steel niet.

9 Leg over een ander geen vals getuigenis af.

10 Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, 
en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel,
 of wat hem ook maar toebehoort.’

Waarom?
Johannes 14:15  / NBV
Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand