Fouten

Spreuken 19:11. Welke fouten zie jij vandaag door de vingers?

11 ‭Een verstandig mens houdt zijn woede in toom, 
‭het siert hem als hij fouten door de vingers ziet.

Terug naar de liefde.


Vorige week had ik het in mijn overdenking van dinsdag nog over een fout die ik gemaakt had in mijn werk. Ik communiceerde daar open over met de betrokken collega’s en niemand die er een punt van maakte. Fouten maken mag. Dat leren we de kinderen op school. Maak je geen fouten dan leer je ook niet. 
Gaven we elkaar maar wat meer ruimte om fouten te maken en daarvan te leren. Dan zou de wereld er een stuk vriendelijker uit zien, met meer verstandige mensen. De afreken-cultuur waarin we nu nu terecht gekomen zijn - kijk naar de politiek en de Social Media - verkilt de maatschappij en vergroot de dwaasheid. Er is maar één manier om dat tij te keren en dat is: liefhebben! 
Innige liefde maakt dat je niet op alle slakken zout legt, eerder bereid bent fouten door de vingers te zien en te vergeven. 
Het is de liefde die maakt dat God trouw blijft aan zijn volk en aan ons. Het is de liefde die maakte dat Jezus de weg naar het kruis ging om de prijs van onze fouten te betalen. Het is de liefde die er voor kan zorgen dat de wereld om jou heen verdraagzamer wordt, omdat jij liefhebt en daardoor verdraagzaam bent. Heer, vul mij met uw liefde!

1Petrus 4:8  / NBV
8 ‭Heb elkaar vóór alles innig lief, want liefde bedekt tal van zonden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand