Wil

Spreuken 18:1-2. Waar ligt de regie van jouw wil?

1 ‭‭Een zelfzuchtig iemand volgt alleen zijn eigen wil, 
‭hij gaat de strijd met alle wijsheid aan.‭ 2 ‭‭Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, 
‭hij wil alleen zijn eigen mening kwijt.‭ 

Verbreek mijn wil.


Vandaag verzen over onze eigen wil en de effecten die het heeft op onze handel, wandel en ons spreken. Is de voedingsbodem voor jouw wil alles wat hier op aarde gebeurt, gezegd wordt, gevonden wordt, dan leidt dat tot verdeeldheid zegt Judas.

Judas 1:19  / NBV
19 ‭‭Het zijn mensen die verdeeldheid zaaien en alleen op het aardse gericht zijn; ze hebben de Geest niet.‭ 

Kijk om je heen en zie hoe de verdeeldheid toeneemt in het hele Corona gebeuren. Een zichtbaar bewijs dat, wat Judas zegt, waar is. 
Gelukkig wijst hij ook een andere weg, de weg van het leven door de Geest van God. De Geest die je alles wil en kan leren wat God duidelijk gemaakt heeft.

Johannes 14:26  / NBV
26 ‭‭Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.‭ 

De Geest die je laat zien hoe de toekomst er uit zal zien.

Johannes 16:13  / NBV
13 ‭‭De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat.‭ 

De hamvraag is dus of de Geest van God in je woont, zodat je wil gevoed kan worden met deze kennis. Dan tap je uit een ander vaatje en handel, wandel en spreek je door wat de Geest van God in je uitwerkt. Dat brengt geen verdeeldheid, maar eenheid. Dat is niet aards gericht, maar hemels gericht. Dan is het niet meer mijn ‘ik’ die de regie heeft, maar Christus.

Galaten 2:20  / BasisBijbel
20 ‭‭Want ik ben samen met Christus gekruisigd. Toch leef ik! Dat komt doordat niet meer mijn eigen ‘ik’ leeft, maar Christus leeft in mij. En zo lang ik nog in dit lichaam leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God. Want Hij houdt heel veel van mij en heeft zijn leven voor mij geofferd.‭ 

Let er vandaag eens op welke weg jouw wil bewandeld en of je handel, wandel en spreken gevoed wordt door de Geest van God of de geest van deze wereld.

Efeziërs 5:15-17  / NBV
15 ‭‭Let dus goed op welke weg u bewandelt, gedraag u niet als dwazen maar als verstandige mensen.‭ 
16 ‭‭Gebruik uw dagen goed, want we leven in een slechte tijd.‭ 
17 ‭‭Wees niet onverstandig, maar probeer te begrijpen wat de Heer wil.‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand