Vrolijk hart

Spreuken 17:22. Heb jij een vrolijk hart?

22 ‭‭Een vrolijk hart bevordert een goede gezondheid, 
‭een sombere geest verzwakt het lichaam.‭ 

Wees blij.


Wel een heel toepasselijke tekst voor de tijd waarin we nu leven. Hoe kun je een vrolijk hart hebben als de wereld in de greep van angst is, je opgesloten wordt in je eigen huis, er oorlogen zijn, geweld is, rampen, hongersnoden en de liefde aan het verkillen is, omdat we om elkaar heen lopen en we elkaar niet meer mogen huggen?

Romeinen 5:1-5  / NBV
1 ‭‭Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus.‭ 2 ‭‭Dankzij hem hebben we door het geloof toegang gekregen tot Gods genade, die ons fundament is, en in de hoop te mogen delen in zijn luister prijzen we ons gelukkig.‭ 3 ‭‭En dat niet alleen, we prijzen ons zelfs gelukkig onder alle ellende, omdat we weten dat ellende tot volharding leidt,‭ 4 ‭‭volharding tot betrouwbaarheid, en betrouwbaarheid tot hoop.‭ 5 ‭‭Deze hoop zal niet worden beschaamd, omdat Gods liefde in ons hart is uitgegoten door de heilige Geest, die ons gegeven is.‭ 

Ik prijs me zelf gelukkig onder alle ellende die er is, want daardoor volhard ik in het geloof dat ik als rechtvaardige ben aangenomen, dat ik vrede heb met God, dat ik door genade een kind van God ben en dat ik het hoopvol mag uitzien naar alle dingen die Hij voor ons heeft klaarliggen.
Die volharding maakt dat ik de proef doorsta en dat leidt weer tot hoop. En dat is geen valse hoop, want Gods liefde is in ons hart uitgestort en zolang die liefde er is, is er hoop. Dat geeft mij een vrolijk hart.
Let daar op, want een hart vol van zorgen en stress leidt altijd tot lichamelijke klachten. Dat ken ik maar al te goed. Je lichaam is in die zin een goede graadmeter om te weten hoe het er voor staat. Luister naar die signalen en doe er iets mee om het tij te keren. Waar krijg jij weer energie van, waar krijg jij een vrolijk hart van? Maak tijd vrij om die tank weer te vullen en ga voor dat vrolijke hart.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand