Succes

Spreuken 17:8. Hoe ver ben jij bereid te gaan om succes te hebben?

8 ‭‭Wie steekpenningen uitdeelt, denkt edelstenen uit te delen, 
‭zo hoopt hij overal succes te hebben.‭ 

Schatten


Hoe ver wil je gaan om succesvol te zijn in het leven naar wereldse maatstaven? Wat is de prijs die je er voor wilt betalen en wat levert het je op? Ben je bereid steekpenningen uit te delen of aan te nemen? 
Allemaal vragen die in wezen te maken hebben met hebzucht, en daar zegt Jezus het volgende over in een gelijkenis:

Lukas 12:15-23  / NBV
15 ‭‭Hij zei tegen hen: ‘Pas op, hoed je voor iedere vorm van hebzucht, want iemands leven hangt niet af van zijn bezittingen, zelfs niet wanneer hij die in overvloed heeft.’‭ 16 ‭‭En hij vertelde hun de volgende gelijkenis: ‘Het landgoed van een rijke man had veel opgebracht,‭ 17 ‭‭en daarom vroeg hij zich af: Wat moet ik doen? Ik heb geen ruimte om mijn voorraden op te slaan.‭ 18 ‭‭Toen zei hij bij zichzelf: Wat ik zal doen is dit: ik breek mijn schuren af en bouw grotere, waar ik al mijn graan en goederen kan opslaan,‭ 19 ‭‭en dan zal ik tegen mezelf zeggen: Je hebt veel goederen in voorraad, genoeg voor vele jaren! Neem rust, eet, drink en vermaak je.‭ 20 ‭‭Maar God zei tegen hem: “Dwaas, nog deze nacht zal je leven van je worden teruggevorderd. Voor wie zijn dan de ‭schatten‭ die je hebt opgeslagen?”‭ 21 ‭‭Zo vergaat het iemand die ‭schatten‭ verzamelt voor zichzelf, maar niet rijk is bij God.’‭ 22 ‭‭Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘Om deze reden zeg ik tegen jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken.‭ 23 ‭‭Want het leven is meer dan voedsel en het lichaam meer dan kleding.‭ 

Rijk zijn in deze wereld of rijk zijn bij God? Dat is de hamvraag waar het om draait. Alle rijkdom van de wereld gaat niet mee in een verhuiswagen als het leven hier ophoudt. De rijkdom van God wel. Daarom zegt Jezus in de bergrede:

Mattheüs 6:19-21  / NBV
19 ‭‭Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen.‭ 20 ‭‭Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen.‭ 21 ‭‭Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.‭ 

Die hemelse schatten zijn te vinden in het Woord van God. Ga daar naar op zoek als mooie schelpen op het strand. Schelpen, waarvan de grote ontdekker Isaäc Newton aan het eind van zijn leven zei:

Ik was als een jongen die op het strand speelt
en zich vermaakt door een nog mooiere steen 
of schelp te vinden, terwijl de grote oceaan 
van de waarheid onontdekt voor mij lag.

Wacht niet tot het eind van je leven om dat te ontdekken. Die schat ligt nú voor je klaar. Vraag maar aan de Grote Ontdekker Jezus Christus. Succes!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand