Ontmoet

Spreuken 17:12. Wie ontmoet jij liever niet?

12 ‭‭Beter dat je een berin ontmoet die beroofd is van haar jongen 
‭dan een dwaas met al zijn dwaasheid.‭ 

Welzalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen.


Is het zo erg gesteld met een dwaas dat je beter een berin kunt ontmoeten die beroofd is van haar jongen? Volgens de spreuk van vandaag wel. De kans dat je het niet overleeft bij de ontmoeting met zo’n berin is groot. Beter dat dus dan een dwaas ontmoeten!?
Dat is nogal een boute redenering, want is het niet zo dat je liever blijft leven dan dat je sterft? Zeker, maar tegen welke prijs? 
Als deze dwaas mij van het Leven met God beroofd, dan maar liever die berin. Jezus zegt daar het volgende over in de bergrede:

Mattheüs 10:28  / NBV
28 ‭‭Wees niet bang voor hen die wel het lichaam maar niet de ziel kunnen doden. Wees liever bang voor hem die in staat is én ziel én lichaam om te laten komen in de Gehenna.‭ 

De berin kan wel mijn lichaam, maar niet mijn ziel doden. De dwaas kan beiden doden en dan ben ik voor eeuwig veel verder van Huis. Dan is de keuze toch snel gemaakt zou ik zeggen. Ik zit er niet op te wachten en zoek het ook niet op, maar als het gaat om de beter-vraag, dan is de berin inderdaad beter.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand