Vriend en broer

Spreuken 17:17. Wat kun jij vandaag betekenen voor je vriend(in) en je broer(s) en/of zus(sen)?

17 ‭‭Een vriend is je altijd toegedaan, 
‭je broer is geboren om te helpen in tijden van nood.‭ 

Ik noem U mijn vriend.


Toon Hermans heeft vriendschap heel mooi verwoord in het gedicht ‘Vriend’. Ik citeer het deel dat in mijn geheugen gegrift staat:

Je hebt iemand nodig
stil en oprecht
die als het er op aankomt
voor je bidt of voor vecht
Pas als je iemand hebt
die met je lacht en met je grient
dan pas kun je zeggen:
‘k heb een vriend

Als ik deze woorden lees moet ik altijd aan Jezus denken. Geen trouwere Vriend als Hij. Hij die stil en oprecht is. Die elke dag voor me bidt en vecht. Met wie je je samen kunt verblijden en die raad weet met je moeite en strijd. Ik noem Hem mijn Vriend en dat wil Hij ook voor jou zijn.
Jezus is ook mijn grote Broer. Ik ben een kind van God en Jezus is de Zoon van God, dus zijn we broers. Hij is geboren om ons te helpen uit de nood waarin we beland waren door onze eigen daden. Beheerst door de macht van de zonde. Daarvan heeft Hij ons gered. Zijn naam, Jezus, betekent ook: God redt!

MattheĆ¼s 1:21  / BOEK
21 ‭‭Zij is in verwachting door de Heilige Geest. Zij zal een zoon krijgen, die u Jezus moet noemen. Dat betekent ‘God redt’.‭ 

Jezus is dus Vriend en Broer tegelijk. Is dat niet fantastisch!
Rest de vraag voor wie jij een goede vriend(in) en broer/zus kunt zijn. Wat voor stap kun jij vandaag zetten om dat te laten merken? 
Voor mij zijn daar best wel stappen in te zetten. Een belletje, een appje, een bezoek, een bemoediging, een blijk van liefde, een arm om hem/haar heen, een verrassing, een gebed, een helpende hand, troost en ga zo maar door. Ga ervoor! Nu kan het nog.

Prediker 9:10a BasisBijbel
10 ‭‭Doe wat je moet doen, en doe dat zo goed mogelijk. Want als je dood bent, is er niets meer te doen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand