Vergelding

Spreuken 17:13. Hoe wapen jij je tegen vergelding?

13 ‭‭Als je telkens goed met kwaad vergeldt, 
‭verdwijnt het kwaad nooit uit je huis.‭ 

Heer, verlos ons van het kwaad.


‘Kwaad voor kwaad vergelden is dom, maar goed voor kwaad vergelden is duivels’, zegt Henry bij zijn commentaar op dit vers. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Net als een paar dagen geleden neem ik David weer als voorbeeld. Toen hij Uria liet ombrengen om Batseba te kunnen krijgen was dat een kwade reactie op de goede daden van Uria. Een duivels plan, waar David ook de gevolgen van heeft moeten dragen. Het kwaad is nooit uit zijn huis verdwenen. 

2Samuël 12:10  / NBV
10 ‭‭Welnu, voortaan zullen moord en doodslag in je koningshuis om zich heen grijpen, omdat je mij hebt getrotseerd en de vrouw van Uria tot vrouw hebt genomen.‭ 

Zelf heeft hij door verootmoediging en zondebesef wel genade gevonden bij God.

2Samuël 12:13  / NBV
13 ‭‭David antwoordde ‭Natan‭: ‘Ik heb gezondigd tegen de ‭HEER‭.’ Toen zei ‭Natan‭: ‘De ‭HEER‭ vergeeft u die zonde, u zult niet sterven.‭ 

David kende in zijn leven ook de kwade reactie op zijn goede daden.

Psalmen 109:4-5  / NBV
4 ‭‭Ik bid voor hen, 
‭maar mijn liefde roept vijandschap op,‭ 5 ‭‭ze vergelden goed met kwaad, 
‭woorden van haat zijn de dank voor mijn liefde:‭ 

Juist omdat het goed met kwaad vergelden duivels is, moet je er voor waken dat je in zo’n situatie niet je aandacht richt op de mensen die kwaad doen, mensen van vlees en bloed. Wapen je met de geestelijke wapenrusting, zoek je kracht in de Heer en strijd tegen de heersers en machthebbers van de duisternis. 

Efeziërs 6:10-13  / NBV
10 ‭‭Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht.‭ 11 ‭‭Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel.‭ 12 ‭‭Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen.‭ 13 ‭‭Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden.‭ 

En houd ondertussen niet op met goed te doen naar alle mensen.

1Petrus 3:9  / NBV
9 ‭‭Vergeld geen kwaad met kwaad, en als u wordt uitgescholden, scheld dan niet terug; zegen juist, opdat u ook zelf zegen ontvangt, want daartoe bent u geroepen.‭ 

Omdat deze wereld vol zit met mensen die door de machten van de duisternis aangezet worden om kwaad met kwaad en goed met kwaad te vergelden en we daar dagelijks mee geconfronteerd (kunnen) worden, heb ik in 2017 besloten om elke nieuwe dag te beginnen met het aantrekken van de geestelijke wapenrusting, zodat ik strijdbaar de dag in kan gaan. Onderstaand het gebed dat ik dan bid. Zo’n setje ligt elke dag voor je klaar als je een kind van God bent.

Wapenrusting:


DE GORDEL VAN DE WAARHEID DOE IK OM

Johannes 14:6

Jezus zegt: 

'Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.'

 

Hij is mijn Heer, mijn Redder, mijn grootste Vriend!

 

HET BORSTPANTSER DER GERECHTIGHEID

Ik kan recht voor God staan 

door wat Jezus heeft gedaan. 

Hij droeg mijn zonden 

aan het kruis van Golgotha.

 

Efeziërs 1:7-8a

In hem zijn wij door zijn bloed verlost 

en zijn onze zonden vergeven, 

dankzij de rijke genade‭ 

die God ons in overvloed heeft geschonken.

 

Psalmen 139:23-24

Doorgrond mij, God, en ken mijn hart, 

peil mij, weet wat mij kwelt,

‭‭zie of ik geen verkeerde weg ga, 

en leid mij over de weg die eeuwig is.

 

Wees even stil, kijk in je eigen hart en belijd je zonden.

 

SCHOENEN VAN HET EVANGELIE

Heer, wilt U vandaag mensen op mijn pad brengen, 

aan wie ik het evangelie kan vertellen?

Dank U wel Heer, dat U mij de kracht en de vrijmoedigheid geeft.

 

Filippenzen 4:13

Ik ben tegen alles bestand door hem die mij kracht geeft.‭ 

 

HET SCHILD VAN HET GELOOF

Het schild van het geloof hef ik op om elke pijl van de duivel af te weren. 

Iedere rotgedachte stuur ik weg in de naam van Jezus!

 

Jakobus 4:7

Onderwerp je dus aan God, 

en verzet je tegen de duivel, 

dan zal die van je wegvluchten.‭ 

 

DE HELM VAN DE REDDING 

De helm van de redding zet ik op mijn hoofd om mijn gedachten te beschermen. Heer, vul mijn gedachten met liefde, blijdschap en vrede.

 

Psalmen 140:8

HEERmijn God, machtige redder, 

u beschermt mij op de dag van de strijd.

 

HET ZWAARD VAN DE GEEST

Het zwaard van de Geest is het Woord van God en het Woord zegt:

 

1Johannes 4:4b

Hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst.‭ 

 

HEILIGE GEEST

Vul mij van top tot teen, maak me vol van uw hemelse kracht.

Leer mij U te volgen, te aanbidden en lief te hebben.

Mijn naaste lief te hebben.

Dood de werken van mijn zondige wil.

Openbaar het Woord in mijn hart.

 

Efeziërs 5:18b

Laat de Geest u vervullen.


Klaar voor een nieuwe dag!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand