Vertrouw

Spreuken 3:1-6. Hoe verhoudt jouw inzicht zich tot die van God?

1 ‭‭Mijn zoon, vergeet mijn lessen niet, 
‭houd in je hart mijn richtlijnen vast.
‭‭ 2 ‭‭Ze vermeerderen de dagen van je leven, 
‭geven je vele jaren van geluk. 
‭‭ 3 ‭‭Mogen liefde en trouw je nooit verlaten, 
‭wind ze om je hals, 
‭schrijf ze in je hart.
‭‭ 4 ‭‭God en de mensen zullen je genegen zijn 
‭en je zult waardering ondervinden. 
‭‭ 5 ‭‭Vertrouw op de ‭HEER‭ met heel je hart, 
‭steun niet op eigen inzicht. 
‭‭ 6 ‭‭Denk aan hem bij alles wat je doet, 
‭dan baant hij voor jou de weg.
‭‭ 
Ik vertrouw op U vandaag.


Spreuken 3:5 en 6 zijn overbekende verzen die ik uit mijn hoofd ken, maar dan wel uit de NBG, want van die generatie ben ik 😀

Spreuken 3:5-6  / NBG51
5 ‭‭Vertrouw op de HERE met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet.‭ 6 ‭‭Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden recht maken.‭ 

Deze verzen maken duidelijk hoe belangrijk het is een leven lang te leven in afhankelijkheid van God. Een leven dat indruist tegen wat de wereld ons leert in het streven naar zelfstandigheid en zelfontplooiing. Toch is die afhankelijkheid het begin en het eind van ons aards bestaan. De baby die leeft in afhankelijkheid van zijn/haar ouders en de oudere die het zelf niet meer redt en afhankelijk is van de zorg. 
Leven in afhankelijkheid van God is een blijvende levenskunst. Dat vraagt om trouw en liefde. Bindt die om je hals als een sieraad van je leven en bewaar die in je hart, als de motor van je bestaan. Elke dag weer opnieuw en vandaag is zo’n dag dat je mag vertrouwen op Hem en leven in afhankelijkheid van hem. Want Hij is het die zowel het willen als het werken in je uit wil werken.

Filippenzen 2:13  / NBG51
13 ‭‭want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.‭ 

Om de lessen van God, onze hemelse Vader, niet te vergeten hier de Spreuken die gaan over de relatie kind/ouder en kind van God/God de Vader.


Spreuken 1:8  / NBV

‭‭Mijn zoon, luister naar de lessen van je vader, 

verwaarloos niet wat je moeder je leert.

‭‭

Spreuken 4:13  / NBV

13 ‭‭Laat mijn onderricht niet los, houd het vast, 

vergeet het nooit, het is je leven.

 

Spreuken 6:20-21  / NBV

20 ‭‭Mijn zoon, houd vast aan wat je vader je opdraagt, 

verwerp de lessen van je moeder niet.

‭‭ 21 ‭‭Bind hun onderricht voor altijd op je hart, 

wind het om je hals.

 

Spreuken 7:1-3  / NBV

‭‭Mijn zoon, denk altijd aan mijn uitspraken, 

vergeet mijn woorden niet, 

‭‭ 2 ‭‭denk altijd aan wat ik je leer, 

dan zul je blijven leven. 

Koester mijn lessen als het licht in je ogen,

‭‭ 3 ‭‭draag mijn woorden als een ring aan je vinger, 

schrijf ze in je hart. 

 

Spreuken 12:1  / NBV

‭‭Wie van onderricht houdt, houdt van kennis, 

wie berispingen haat, is dom.

 

Spreuken 15:5  / NBV

‭‭Een dwaas veracht de lessen van zijn vader, 

wie berispingen ter harte neemt, is verstandig.

 

Spreuken 17:6  / NBV

‭‭Kleinkinderen zijn voor grootouders de kroon op hun leven, 

kinderen zijn trots op hun voorouders.

 

Spreuken 17:25  / NBV

25 ‭‭Een dwaze zoon is een groot verdriet voor zijn vader, 

bitterheid voor haar die hem heeft gebaard.

 

Spreuken 19:26-27  / NBV

26 ‭‭Wie zijn vader mishandelt en zijn moeder wegjaagt, 

is een slechte zoon die zich misdraagt.

‭‭ 27 ‭‭Mijn zoon, luister maar niet langer naar mijn onderricht 

als je mijn wijze woorden in de wind wilt slaan.

 

Spreuken 20:20  / NBV

20 ‭‭Als je je vader en moeder vervloekt, 

wordt je levenslicht gedoofd in de diepste duisternis.

 

Spreuken 23:15-16  / NBV

15 ‭‭Mijn zoon, als je je verstand gebruikt, 

loopt mijn hart over van vreugde. 

‭‭ 16 ‭‭Ik word vervuld van blijdschap 

als je een bedachtzaam oordeel hebt.

 

Spreuken 23:22  / NBV

22 ‭‭Luister naar je vader, hij die je verwekt heeft, 

veracht je moeder niet wanneer ze oud is.

 

Spreuken 28:24  / NBV

24 ‭‭Wie zijn vader en moeder berooft en zegt: 

‘Daar steekt geen kwaad in, ‘

is niet beter dan een moordenaar.

 

Spreuken 29:3  / NBV

‭‭Wie wijsheid liefheeft, geeft zijn vader vreugde, 

wie met hoeren omgaat, verkwanselt diens vermogen.

 

Spreuken 30:11  / NBV

11 ‭‭Er zijn mensen die hun vader vervloeken 

en hun moeder hun zegen onthouden. 

 

Spreuken 30:17  / NBV

17 ‭‭Wie spottend neerkijkt op zijn vader 

en zijn moeder ongehoorzaam is, 

hem zullen de raven bij de beek de ogen uitpikken, 

de gieren zullen zijn ogen opschrokken. 

‭‭


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand