Lessen

Spreuken 1:7-9. Wat zijn de levenslessen die je van je ouders en van God je hemelse Vader geleerd hebt?

7 ‭‭Het begin van alle kennis is ontzag voor de ‭HEER‭; een dwaas veracht de wijsheid en weigert elk onderricht.
‭‭ 8 ‭‭Mijn zoon, luister naar de lessen van je vader, 
‭verwaarloos niet wat je moeder je leert.
‭‭ 9 ‭‭Hun lessen zijn een sierlijke krans om je hoofd, 
‭ze zijn een ketting om je hals.

Maak mij zachtmoedig als U Heer en nederig van hart.

Van mijn ouders heb ik talloze levenslessen geleerd. De meesten hebben ook te maken met de relatie met God, omdat mijn ouders gelovig zijn/waren. Als kind is het belangrijk om hier naar te luisteren en te leven. Twee levenslessen die mij vaak geholpen hebben in het leven zijn:
1) Maak je geen zorgen om de dag van morgen. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. 

MattheĆ¼s 6:34  / NBV
34 ‭‭Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.‭ 

2) Wordt je aangevallen door de duivel, zeg dan drie keer achter elkaar: ’In de naam van Jezus, wegwezen satan’!

Jakobus 4:7  / NBV
7 ‭‭Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.‭ 

‭‭ Dit zegt de Spreuken verder over de relatie kind/ouder en kind van God/Vader:

Spreuken 1:8  / NBV

‭‭Mijn zoon, luister naar de lessen van je vader, 

verwaarloos niet wat je moeder je leert.

‭‭

Spreuken 4:13  / NBV

13 ‭‭Laat mijn onderricht niet los, houd het vast, 

vergeet het nooit, het is je leven.

 

Spreuken 6:20-21  / NBV

20 ‭‭Mijn zoon, houd vast aan wat je vader je opdraagt, 

verwerp de lessen van je moeder niet.

‭‭ 21 ‭‭Bind hun onderricht voor altijd op je hart, 

wind het om je hals.

 

Spreuken 7:1-3  / NBV

‭‭Mijn zoon, denk altijd aan mijn uitspraken, 

vergeet mijn woorden niet, 

‭‭ 2 ‭‭denk altijd aan wat ik je leer, 

dan zul je blijven leven. 

Koester mijn lessen als het licht in je ogen,

‭‭ 3 ‭‭draag mijn woorden als een ring aan je vinger, 

schrijf ze in je hart. 

 

Spreuken 12:1  / NBV

‭‭Wie van onderricht houdt, houdt van kennis, 

wie berispingen haat, is dom.

 

Spreuken 15:5  / NBV

‭‭Een dwaas veracht de lessen van zijn vader, 

wie berispingen ter harte neemt, is verstandig.

 

Spreuken 17:6  / NBV

‭‭Kleinkinderen zijn voor grootouders de kroon op hun leven, 

kinderen zijn trots op hun voorouders.

 

Spreuken 17:25  / NBV

25 ‭‭Een dwaze zoon is een groot verdriet voor zijn vader, 

bitterheid voor haar die hem heeft gebaard.

 

Spreuken 19:26-27  / NBV

26 ‭‭Wie zijn vader mishandelt en zijn moeder wegjaagt, 

is een slechte zoon die zich misdraagt.

‭‭ 27 ‭‭Mijn zoon, luister maar niet langer naar mijn onderricht 

als je mijn wijze woorden in de wind wilt slaan.

 

Spreuken 20:20  / NBV

20 ‭‭Als je je vader en moeder vervloekt, 

wordt je levenslicht gedoofd in de diepste duisternis.

 

Spreuken 23:15-16  / NBV

15 ‭‭Mijn zoon, als je je verstand gebruikt, 

loopt mijn hart over van vreugde. 

‭‭ 16 ‭‭Ik word vervuld van blijdschap 

als je een bedachtzaam oordeel hebt.

 

Spreuken 23:22  / NBV

22 ‭‭Luister naar je vader, hij die je verwekt heeft, 

veracht je moeder niet wanneer ze oud is.

 

Spreuken 28:24  / NBV

24 ‭‭Wie zijn vader en moeder berooft en zegt: 

‘Daar steekt geen kwaad in, ‘

is niet beter dan een moordenaar.

 

Spreuken 29:3  / NBV

‭‭Wie wijsheid liefheeft, geeft zijn vader vreugde, 

wie met hoeren omgaat, verkwanselt diens vermogen.

 

Spreuken 30:11  / NBV

11 ‭‭Er zijn mensen die hun vader vervloeken 

en hun moeder hun zegen onthouden. 

 

Spreuken 30:17  / NBV

17 ‭‭Wie spottend neerkijkt op zijn vader 

en zijn moeder ongehoorzaam is, 

hem zullen de raven bij de beek de ogen uitpikken, 

de gieren zullen zijn ogen opschrokken. 

‭‭

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand