Mijmer

Psalmen 143:1-6. Wat komt er bij jou naar boven als je mijmert over de daden van Jezus?

1 ‭‭Een psalm van David. 
‭‭HEER‭, hoor mijn gebed, 
‭luister naar mijn smeken, 
‭antwoord mij, u bent trouw en rechtvaardig.
‭‭ 2 ‭‭Daag uw dienaar niet voor het gerecht, 
‭voor u is geen sterveling onschuldig.
‭‭ 3 ‭‭De vijand heeft mij vervolgd, 
‭mijn leven vertrapt in het stof, 
‭ik moet wonen in duisternis 
‭als de doden van eeuwen her,
‭‭ 4 ‭‭ik ben ten einde raad, 
‭geschokt tot diep in mijn hart.
‭‭ 5 ‭‭Ik denk terug aan vroeger dagen, 
‭mijmer over uw daden 
‭en beschouw het werk van uw handen,
‭‭ 6 ‭‭ik strek mijn handen naar u uit, 
‭dorstig als droge aarde. ‭sela‭
‭‭ 
Jezus, Heer, wanneer ik aan uw offer denk.

Tijd nemen om te mijmeren over de daden van Jezus. Juist in de week van Goede Vrijdag en Pasen. Die tijd wordt je gegeven, want door de Corona-crisis zijn onze agenda’s vrij leeg geraakt en hebben we tijd. Neem die tijd dan ook om daar stil bij te staan.
De situatie die David hier schetst over zijn leven heeft alles te maken met wat Jezus voor ons gedaan heeft. Geen sterveling is onschuldig zegt vers 2. Paulus verwoord het in Romeinen als volgt:

Romeinen 3:23  / NBV
23 ‭‭Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God;‭ 

Dan neem ik de tijd om te mijmeren over de daad van Jezus, verwoord in vers 24:

Romeinen 3:24  / NBV
24 ‭‭en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost.‭ 

En vers 3 en 4 van deze Psalm doen me denken aan wat Paulus verwoord in Romeinen 8:36

Romeinen 8:36  / NBG51
36 ‭‭Gelijk geschreven staat: Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood, wij zijn gerekend als ‭slachtschapen‭.‭ 

Dan neem ik de tijd om te mijmeren over de daad van Jezus, verwoord in vers 37

Romeinen 8:37  / NBG51
37 ‭‭Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.‭ 

Mijmer zo deze week verder richting Goede Vrijdag en Pasen en strek, in deze dorre en dorstige wereld,  je handen uit naar Jezus, die trouw en rechtvaardig is. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand