Van mij naar Hij

Psalmen 143:7-12. Waar kan jouw ‘mij’ meer ‘Hij’ worden?

7 ‭‭‭HEER‭, geef mij antwoord, haast u, 
‭mijn kracht is uitgeput. 
‭Houd u niet voor mij verborgen, 
‭ik word als wie afgedaald is in het graf. 
‭‭ 8 ‭‭Laat mij in de morgen uw liefde horen, 
‭in u stel ik mijn vertrouwen, 
‭wijs mij de weg die ik gaan moet, 
‭mijn ziel verlangt naar u.
‭‭ 9 ‭‭Verlos mij van mijn vijanden, ‭HEER‭, 
‭bij u zoek ik bescherming.
‭‭ 10 ‭‭Leer mij uw wil te volbrengen, 
‭u bent mijn God, 
‭laat uw goede geest mij leiden 
‭over geĆ«ffende grond.
‭‭ 11 ‭‭Houd mij in leven, ‭HEER‭, tot eer van uw naam, 
‭leid mij uit de verdrukking, door uw gerechtigheid,
‭‭ 12 ‭‭toon uw trouw, versla mijn vijanden, 
‭vernietig al mijn belagers–
‭ ik ben uw dienaar.
‭‭ 
Hij


Het thema van de overdenking van vandaag is ‘Van mij naar Hij’. In de 6 verzen van deze Psalm wordt well 20 keer het woord ‘ik’, ‘mij’ of ‘mijn’ gebruikt, terwijl ‘Hij’ degene is die was, is en komen zal, de Almachtige.

Openbaring 1:8  / NBG51
8 ‭‭Ik ben de alfa en de omega, zegt de Here God, die is en die was en die komt, de ‭Almachtige‭.‭ 

God heeft mij ooit, in een periode dag ik erg met ‘mij’ bezig was, een blik gegeven vanuit het oneindige universum naar de aarde. ‘Ik’ bleek kleiner te zijn dan een speldenknop, temidden van miljoenen andere speldenknopjes. Het laat de grootheid zien van de Almachtige die in liefde omziet naar al die speldenknopjes en er over waakt. Waarom? Omdat ‘Hij’ ons gemaakt heeft uit liefde. ‘Ik’, ‘mij’ en ‘mijn’ moet daarom minder worden en ‘Hij’ meer in ons leven.

Johannes 3:30-31  / NBG51
30 ‭‭Hij moet wassen, ik moet ‭minder‭ ‭worden‭.‭ 31 ‭‭Die van boven komt, is boven allen; wie uit de aarde is, is uit de aarde en spreekt van de aarde.‭ 

Daarom vandaag het lied ‘Hij’ en tot slot de verzen van vandaag uit Psalm 143 in de ‘Hij’-vorm:

Hij geeft antwoord en haast zich.
Hij geeft kracht en raakt nooit uitgeput.
Hij houdt zich niet verborgen.
Hij is voor ons afgedaald in het graf.
Hij laat zijn liefde elke morgen horen.
Hij is zo betrouwbaar.
Hij wijst de weg.
Hij verlangt naar ons.
Hij heeft ons verlost van de vijanden.
Hij beschermt ons.
Hij doet wat Hij wil.
Hij is God.
Hij heeft de Heilige Geest gegeven die ons leidt.
Hij geeft leven.
Hij is de naam boven aller naam.
Hij leidt uit verdrukking.
Hij is gerechtigheid.
Hij is trouw.
Hij is overwinnaar.
Hij is de volmaakte dienaar..

Op weg naar Goede Vrijdag en Pasen. Van ‘mij’ naar ‘Hij’!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand