Veilig

Spreuken 1:20-33. Hoe veilig ben jij?

20 ‭‭Wijsheid roept in de straten, 
‭over de pleinen klinkt haar stem,
‭‭ 21 ‭‭ze laat zich horen bij de poorten, 
‭te midden van alle rumoer roept ze uit:
‭‭ 22 ‭‭‘Hoe lang nog, onnozele mensen, 
‭hechten jullie aan je onvolwassenheid, 
‭willen jullie, spotters, blijven spotten, 
‭haten jullie, dwazen, kennis?
‭‭ 23 ‭‭Luister, neem mijn berispingen ter harte–
‭dan stort ik mijn geest over je uit, 
‭dan laat ik je delen in mijn wijsheid.
‭‭ 24 ‭‭Maar toen ik je riep, wees je me af, 
‭toen ik je mijn hand bood, nam je die niet aan.
‭‭ 25 ‭‭Al mijn goede raad heb je in de wind geslagen, 
‭elke berisping heb je genegeerd.
‭‭ 26 ‭‭Daarom lach ik om je ongeluk, 
‭schater ik het uit om je ellende,
‭‭ 27 ‭‭wanneer ellende op je afkomt als een storm, 
‭ongeluk als een onweer over je losbarst, 
‭leed en nood je treffen.
‭‭ 28 ‭‭Dan zul je me roepen, maar ik antwoord niet, 
‭je zult me zoeken, maar je vindt me niet.
‭‭ 29 ‭‭Want je was afkerig van mijn kennis 
‭en toonde geen ontzag voor de ‭HEER‭.
‭‭ 30 ‭‭Je nam mijn raad niet aan 
‭en verachtte mijn berispingen.
‭‭ 31 ‭‭Daarom pluk je de wrange vruchten van je plannen, 
‭je daden liggen je zwaar op de maag.
‭‭ 32 ‭‭Want wie onnozel is, gaat aan zijn halsstarrigheid ten onder, 
‭en zelfgenoegzaamheid brengt de dwazen om.
‭‭ 33 ‭‭Maar wie naar mij luistert, zal veilig zijn, 
‭hij hoeft geen angst te hebben voor het kwaad.’

Bij U ben ik thuis, bij U ben ik veilig. Ook als ik ver ben afgedwaald mag ik steeds weer terug komen. 

‭‭ 
Ik ben in de afgelopen jaren een paar keer de straat op gegaan om doelgericht te evangeliseren. Het was opvallend hoeveel mensen een uitnodiging om met elkaar in gesprek te gaan over Jezus afwezen. Ik had daar last van, maar dat zei meer over mijn probleem met vrees voor mensen dan de reactie van deze ‘dwazen’ die de wijsheid van God afwezen. Was ik daar maar meer van slag van, want in ons rijke land denken veel mensen het wel zonder die wijsheid af te kunnen. 
Heer, open in deze Corona tijd hun ogen voor het enige veilige thuis wat er is. Leven met U!

Vandaag Spreuken over ontzag hebben voor God. 

Spreuken 1:7  / NBV

‭‭Het begin van alle kennis is ontzag voor de HEER; een dwaas veracht de wijsheid en weigert elk onderricht.

‭‭

Spreuken 1:29  / NBV

29 ‭‭Want je was afkerig van mijn kennis 

en toonde geen ontzag voor de HEER.

‭‭

Spreuken 2:5  / NBV

‭‭dan zul je ontdekken wat ontzag voor de HEERis, 

dan zul je kennis van God verwerven.

‭‭

Spreuken 8:13  / NBV

13 ‭‭Wie ontzag heeft voor de HEERhaat het kwaad. 

Ik verafschuw trots en hoogmoed, 

leugens en het kwaad.

‭‭

Spreuken 9:10  / NBV

10 ‭‭Wijsheid begint met ontzag voor de HEER,

inzicht is vertrouwdheid met de Heilige.

‭‭

Spreuken 10:27  / NBV

27 ‭‭Wie ontzag heeft voor de HEERleeft vele jaren langer, 

het leven van een goddeloze wordt bekort.

‭‭ ‭‭ 

Spreuken 14:26-27  / NBV

26 ‭‭Ontzag voor de HEERgeeft een krachtig vertrouwen, 

het biedt je kinderen een schuilplaats.

‭‭27 ‭‭Ontzag voor de HEERis de bron van het leven, 

het hoedt je voor de strikken van de dood.

‭‭

Spreuken 15:16  / NBV

16 ‭‭Beter een schamel bezit en ontzag voor de HEER‭ 

dan grote rijkdom en veel onrust. 

 

Spreuken 15:33  / NBV

33 ‭‭Wie ontzag heeft voor de HEERwint aan wijsheid, 

bescheidenheid gaat aan eerbetoon vooraf.

‭‭

Spreuken 16:6  / NBV

‭‭Zonden worden toegedekt door liefde en trouw, 

wie ontzag heeft voor de HEERmijdt het kwaad.

‭‭

Spreuken 19:23  / NBV

23 ‭‭Ontzag voor de HEERbeschermt je leven, 

je kunt rustig gaan slapen, er overkomt je niets. 

 

Spreuken 23:17-18  / NBV

17 ‭‭Wees niet jaloers op zondaars, 

heb altijd ontzag voor de HEER.

‭‭18 ‭‭Dan heb je een toekomst, 

je hoop gaat niet verloren.

‭‭

Spreuken 28:14  / NBV

14 ‭‭Gelukkig is de mens die siddert voor de HEER,

wie eigenzinnig is, valt ten prooi aan het kwaad.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand