Niemand

Psalmen 142:4-7. Ben je weleens in de steek gelaten en hoe ga je daar mee om?

4 ‭‭‭Ik kijk ter zijde en zie 
‭niemand die om mij geeft, 
‭nergens een toevlucht voor mij, 
‭niemand die hecht aan mijn leven.
‭‭ 5 ‭‭‭Ik roep tot u, ‭HEER‭: 
‭‘U bent mijn schuilplaats, 
‭al wat ik heb in het land van de levenden.’
‭‭ 6 ‭‭‭Hoor mijn noodkreet, 
‭ik ben uitgeput en moe, 
‭verlos mij van mijn vervolgers, 
‭zij zijn sterker dan ik.
‭‭ 7 ‭‭‭Leid mij uit de beklemming, 
‭dat ik uw naam mag loven 
‭in de kring van de rechtvaardigen: 
‭u hebt naar mij omgezien.

De hemel werd gesloten, zijn lichaam verbroken, in die eenzaamheid droeg Hij onze straf.


In deze Corona tijd krijgt weten we ineens weer wat het woord ‘niemand’ betekent. Niemand binnen 1,5 meter benaderen, niemand kunnen bezoeken in verpleeg-, verzorgings- en ziekenhuizen. Niemand komt meer op bezoek en zo kun je nog wel even doorgaan. 
Een beetje inleven in de situatie van David, geschetst in deze Psalm kunnen we ons dus wel. Toch gaat het ‘niemand’ hier veel dieper en verder dan wij nu doormaken. Vanmorgen las ik nog in de krant dat de saamhorigheid juist groeit in deze Corona tijd. Dat was bij David niet bepaald het geval. In de steek gelaten door iedereen, eenzaam en alleen en opgejaagd als een wild dier zat hij daar in die spelonk. 
Daarmee is David ook een voorafschaduwing van Jezus. Deze week op Goede Vrijdag gedenken we de prijs die Jezus betaald heeft voor onze zonden. Zijn eenzaamheid ging nog verder en dieper dan die van David. David kon zijn toevlucht bij de Heer zoeken en dat deed hij ook. Voor Jezus werden zelfs de poorten van de hemel gesloten. In die eenzaamheid droeg Hij onze straf. Duizend maal dank lieve Here Jezus!
‭‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand