Sterveling

Psalmen 144:1-8. Wat betekent het om een sterveling te zijn?

1 ‭‭Van David. 
‭Geprezen zij de ‭HEER‭, mijn rots, 
‭die mijn handen oefent voor de strijd, 
‭die mijn vingers schoolt voor het gevecht,
‭‭ 2 ‭‭mijn beschermer, mijn vesting, 
‭de burcht die mij veiligheid biedt, 
‭het schild waarachter ik schuil, 
‭hij die volken aan mij onderwerpt. 
‭‭ 3 ‭‭‭HEER‭, wat is de mens dat u om hem geeft, 
‭de sterveling dat u aan hem denkt?
‭‭ 4 ‭‭Een mens is vluchtig als een ademtocht, 
‭zijn dagen glijden als een schaduw weg.
‭‭ 5 ‭‭‭HEER‭, schuif uw hemel open en daal af, 
‭raak de bergen aan zodat ze roken.
‭‭ 6 ‭‭Werp uw bliksem, sla de volken uiteen, 
‭schiet uw pijlen en verdrijf hen.
‭‭ 7 ‭‭Reik mij uw hand van omhoog, 
‭bevrijd mij, ontruk mij aan de woeste wateren, 
‭aan de greep van vreemdelingen
‭‭ 8 ‭‭die leugens spreken met hun mond, 
‭bedrog verbergen in hun handen.
‭‭ 
Dood, waar is je macht, waar is je prikkel gebleven?


Stervelingen, dat zijn wij. Dé zekerheid van het leven is, dat we zullen sterven. Dat kan je met angst vervullen, of daar kun je, bevrijd van angst, in vertrouwen en geloof naar uit zien, omdat de Heer om je geeft en aan je denkt. Met Goede Vrijdag gedenken we dat Jezus  de dood overwonnen heeft en de macht die er achter zit, de zonde, verbroken.

1Corinthiërs 15:55-57  / NBG51
55 ‭‭Dood, waar is uw overwinning? Dood, waar is uw ‭prikkel‭?‭ 56 ‭‭De ‭prikkel‭ des doods is de zonde en de kracht der zonde is de wet.‭ 57 ‭‭Maar Gode zij dank, die ons de overwinning geeft door onze Here Jezus Christus.‭ 

De dood heeft niet meer het laatste woord. Sterker nog, als je in Jezus gelooft en leeft met Hem zul je niet sterven.

Johannes 11:25-26  / NBV
25 ‭‭Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft,‭ 26 ‭‭en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?’‭ 

Een wonderlijke tekst en  zo waar. Mijn aardse lichaam zal sterven, maar er is leven in mij dat nooit zal sterven, Zijn leven! Dood, waar is je macht, waar is je prikkel gebleven? Geprezen zij de Heer!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand