Verzadigt

Spreuken 18:8. Waarmee laat jij je verzadigen?

8 ‭De woorden van een lasteraar neemt men gulzig in zich op, 
‭als een lekkernij die de buik verzadigt.

U verzadigt mij met uw liefde Heer.


Hoe komt het toch dat er steeds vaker informatie vanuit de overheid gelekt wordt voordat er officieel melding van gedaan wordt. Waar het in het verleden nog een bijzonderheid is, lijkt het nu de normaalste zaak van de wereld. De pers smult er van en vele toehoorders smullen mee. Platformen op social media dragen hun steentje bij. We laten ons massaal verzadigen door alle informatie die op ons afkomt en heel veel van die informatie heeft als bron roddel en achterklap. Men doet voorkomen alsof ze bezorgd en verontrust zijn, maar in diepste wezen is het een drang naar sensatie, een drang om als eerste een nieuwtje te verkondigen, of dat nu waar, niet waar of half waar is.
Waarom schrijf ik dit zo? Omdat ik bij mezelf te rade gegaan ben en ontdekt heb dat die drang mij ook kan beheersen als ik niet uitkijk. Roddel en achterklap is een zuurdesem waar de mensheid mee verzadigd is als een maag die gewend is geraakt aan veel voedsel. De drang om steeds weer opnieuw gevoed te worden is onweerstaanbaar en als je niet uitkijkt worden er onherstelbare, dodelijke wonden geslagen in de buik van de lasteraar en toehoorders. Dat is het beeld dat Salomo hier schetst. Wat te doen om die wonden te genezen? Een medische site zegt het volgende over genezing van buikwonden:

Goede eet- en leefgewoonten bevorderen de genezing. Ook rust komt uw herstel ten goede.

Laat je niet langer voeden door lasterpraat en ‘eet’ het woord van God vaker, de hele waarheid. Laat de onrust die al die lasterpraat veroorzaakt verdwijnen door tot rust te komen bij Hem. Realiseer je hierbij dat het een langdurig herstelproces kan zijn, tenzij God besluit je een geestelijke maagverkleining te geven ;). Laat je verzadigen met zijn liefde!

Mattheüs 11:28  / NBV
28 ‭Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand