Deuren openen

Spreuken 18:16. Hoe kun jij de liefdestank van je dierbaren vullen?

16 ‭Wie geschenken uitdeelt, opent deuren voor zichzelf, 
‭hij verschaft zich toegang tot de machtigen.

Uw liefde leert mij geven.


Dit vers uit Spreuken is een mooie aanleiding om een boek aan te bevelen dat mij enorm geholpen heeft in het verdiepen en versterken van de relatie met mijn vrouw: ‘De vijf talen van de liefde’. Alles draait om de vraag hoe je de liefdestank van een ander kunt vullen, zodat je relatie gevuld wordt met liefde en het gemakkelijker wordt om zelf te geven.
Één van de 5 liefdestalen wordt in het vers van vandaag genoemd: Cadeaus geven.
De anderen zijn:
- Samen zijn.
- Bemoedigende woorden.
- Helpen.
- Lichamelijke aanrakingen.

Het geheim is te ontdekken wat de liefdestaal van de ander is en vervolgens te investeren in het gaan spreken van die taal. Dat is gemakkelijk als het ook je eigen liefdestaal is, maar een stuk moeilijker als dat niet het geval is. Ik daag je uit die investering te gaan doen, want het levert zoveel op!
Zo heb ik er voor gekozen om meer samen te zijn met mijn vrouw en dan vooral buiten samen zijn. Mijn vrouw is een buitenmens. Haar gevleugelde uitspraak is: Een dag niet buiten is een dag niet geleefd! 
Ik zit heel anders in elkaar en heb ook een andere liefdestaal. In het begin moest ik er dus echt voor kiezen om regelmatig samen een wandeling te maken of een rondje te fietsen. Nu is het geen offer meer. Sterker nog; ik ben er van gaan houden en het brengt meer vreugde en meer liefde in onze relatie.
Ben je bereid de liefdestank van de ander te vullen dan zal die ander ook jouw liefdestank gaan vullen. Zo werkt het principe. Maar voor alles geldt dat het zaliger is om te geven dan te ontvangen.
Die les heeft Jezus ons geleerd. Hij vult onze liefdestank met zijn liefde. Daar kan geen liefdestaal tegenop. Hij heeft het niet nodig dat zijn liefdestank gevuld wordt met onze liefde, omdat Hij in volmaakte liefde één is met de Vader en de Geest. Een groot geheimenis waarvan Hij je deelgenoot wil maken. Lees Johannes 17 maar. Toch verlangt Hij ernaar dat jij zijn liefde beantwoord door in Hem te geloven en Hem te volgen. 
Genoeg stof tot nadenken. Begin vandaag eens met het zoeken naar of beantwoorden van de liefdestaal van iemand die je heel dierbaar is en kijk eens wat voor deuren dat opent.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand