Broer

Spreuken 18:19. Hoe bewaar je de vrede met je broer(s) en/of zus(sen)?

19 ‭Een verongelijkte broer is ontoegankelijker dan een vesting, 
‭ruzie is als een vergrendelde toren.

Laat uw vrede heersen Vader.


Kaïn en Abel, Jacob en Ezau, Jozef en zijn broers, Absalom en Amnon. Allemaal voorbeelden van broers waar het in de relatie helemaal mis ging. Die ontoegankelijker voor elkaar waren dan een vesting. 
Familie, je hebt er niet voor gekozen, je krijgt ze uit Gods hand. Vrienden kies je en gaat het daar een keer mis in de relatie dan benader je dat hoogstwaarschijnlijk anders dan bij een broer of zus. Of je doet er alles voor om de breuk te herstellen, omdat je niet voor niets gekozen hebt voor de vriendschap, of je laat de vriendschap voor wat het is.
Bij een broer en/of zus heb je geen keuze. Familie is en blijft familie. Dat vraagt om een extra investering die zich uitbetaald wanneer je standvastig er voor blijft kiezen van je broer(s) en zus(sen) te blijven houden, wat er ook gebeurt. 
Bij Jacob en Ezau en Jozef en zijn broers zie je wat dat teweeg kan brengen: Herstel in de relatie! Bij Kaïn en Abel en Absolom en Amnon zie je wat er gebeurt wanneer je je toren vergrendeld houdt: Definitieve, onherstelbare schade!
In de relatie met mijn broer is in het verleden veel misgegaan, wat tot verwijdering geleidt heeft. Daar hebben we beiden verdriet van. Mijn toren is een tijdje vergrendeld geweest, maar het slot is er af, omdat hij mijn broer is. We zijn door God aan elkaar gegeven en ik wil hem liefhebben. Dat ‘willen’ heeft God gevormd tot een diepgewortelde liefde voor mijn broer. Het is nu geen ‘willen’ meer, maar een oprecht: ‘Ik hou van je broer!’

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand