Luisteren

Spreuken 18:13. Welke luister-tip helpt jou om elkaar en God beter te verstaan?

13 ‭Wie antwoordt zonder eerst te luisteren, 
‭handelt dwaas en maakt zichzelf belachelijk.

Spreek, o Heer.


Luisteren heb ik moet leren en leer ik nog steeds. Ik kan me nog goed herinneren dat ik me ervan bewust werd dat ik een hele slechte luisteraar was. Het probleem zat hem in het feit dat ik al nadacht over de antwoorden terwijl ik aan het luisteren was. Dat heb ik moeten afleren. Hele praktische tips en oefeningen hebben mij daarbij geholpen. Geholpen om beter te luisteren naar de ander en naar God. Om zijn stem te verstaan wanneer Hij spreekt. Hier 8 tips/basisregels die ik van internet heb geplukt: https://youtu.be/kRd8kQHyZD0

1) Luister en zwijg ondertussen.
2) Toon oprechte belangstelling.
3) Vermijd afleiding.
4) Verplaats je in de situatie van de ander.
5) Wees vriendelijk en geduldig.
6) Argumenteer zakelijk en zonder verwijten.
7) Stel een paar aardige vragen.

Een goede oefening die mij heeft geholpen is om dat wat een ander gezegd heeft samen te vatten en te vragen of je het goed verwoord hebt. 
Wellicht heb je er wat aan vandaag. 
En als God spreekt in je leven? Misschien duurt het even voordat je dat ontdekt. Samuël had er ook even voor nodig om te ontdekken dat God sprak en toen hij dat eenmaal doorhad reageerde hij als volgt:

1Samuël 3:10b
‘Spreek, uw dienaar luistert.’

Leren luisteren. Een investering die jou en anderen verder brengt.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand