Sterke toren

Spreuken 18:10. Waar ben je echt veilig?

10 ‭De naam van de ‭HEER‭ is een sterke toren, 
‭de rechtvaardige snelt erheen, en is veilig.

Heer, mijn God, bij U schuil ik.


Deze spreuk doet mij denken aan een computerspel dat ik graag speelde: Age of Empires. Daarin bouwde je aan een volk dat zichzelf staande moest zien te houden tegen de dreiging van andere volken. Zodra je werd aangevallen kon je een hele groep bewoners van je land selecteren, klikte je op een gebouwde toren en renden ze daar allemaal naar toe. Vandaar uit beschoten ze de vijand met pijl en boog.
Mooi beeld van het geestelijk leven. 
a) 
Zorg er voor dat je een toren hebt waar je naar toe kunt vluchten in tijden van nood. De Heer is die sterke toren. Geloof in Hem en je hebt een sterke toren waar je naar toe kunt vluchten in tijden van nood.
b) 
Zorg ervoor dat je dicht bij de toren blijft zodat je er heen kunt vluchten in tijden van nood. Leven dicht bij de Heer is essentieel. Lees je Bijbel, bid elke dag en houd de Heer steeds in het vizier.
c) 
Blijf dicht bij elkaar zodat je samen naar de toren kunt vluchten in tijden van nood. Blijf verbonden aan de gemeente, zodat je met elkaar kunt vluchten naar de Heer in tijden van nood. Een groep in de toren is zoveel krachtiger dan een enkeling.
d) 
Pak de wapens die klaar liggen in de toren en bestrijd de vijand. Doe de geestelijke wapenrusting aan, samen met je broeders en zusters, en biedt weerstand tegen de hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, de kwade geesten in de hemelsferen.

DE GORDEL VAN DE WAARHEID DOE IK OM

Johannes 14:6

Jezus zegt: 

'Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.'

 

Hij is mijn Heer, mijn Redder, mijn grootste Vriend!

 

HET BORSTPANTSER DER GERECHTIGHEID

Ik kan recht voor God staan 

door wat Jezus heeft gedaan. 

Hij droeg mijn zonden 

aan het kruis van Golgotha.

 

Efeziërs 1:7-8a

In hem zijn wij door zijn bloed verlost 

en zijn onze zonden vergeven, 

dankzij de rijke genade‭ 

die God ons in overvloed heeft geschonken.

 

Psalmen 139:23-24

Doorgrond mij, God, en ken mijn hart, 

peil mij, weet wat mij kwelt,

‭‭zie of ik geen verkeerde weg ga, 

en leid mij over de weg die eeuwig is.

 

Wees even stil, kijk in je eigen hart en belijd je zonden.

 

SCHOENEN VAN HET EVANGELIE

Heer, wilt U vandaag mensen op mijn pad brengen, 

aan wie ik het evangelie kan vertellen?

Dank U wel Heer, dat U mij de kracht en de vrijmoedigheid geeft.

 

Filippenzen 4:13

Ik ben tegen alles bestand door hem die mij kracht geeft.‭ 

 

HET SCHILD VAN HET GELOOF

Het schild van het geloof hef ik op om elke pijl van de duivel af te weren. 

Iedere rotgedachte stuur ik weg in de naam van Jezus!

 

Jakobus 4:7

Onderwerp je dus aan God, 

en verzet je tegen de duivel, 

dan zal die van je wegvluchten.‭ 

 

DE HELM VAN DE REDDING 

De helm van de redding zet ik op mijn hoofd om mijn gedachten te beschermen. Heer, vul mijn gedachten met liefde, blijdschap en vrede.

 

Psalmen 140:8

HEERmijn God, machtige redder, 

u beschermt mij op de dag van de strijd.

 

HET ZWAARD VAN DE GEEST

Het zwaard van de Geest is het Woord van God en het Woord zegt:

 

1Johannes 4:4b

Hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst.‭ 

 

HEILIGE GEEST

Vul mij van top tot teen, maak me vol van uw hemelse kracht.

 

Efeziërs 5:18b

Laat de Geest je vervullen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand