Ver

Spreuken 15:29. Hoe kom je dichterbij God?

29 ‭‭De ‭HEER‭ is ver verwijderd van de goddelozen, 
‭het gebed van de rechtvaardigen hoort hij.‭ 

Uw nabijheid


Als het gaat om de vraag hoe ver God is, dan moet ik altijd meteen denken aan de tabernakel. Die laat zien hoe wij tot God kunnen naderen en Hij tot ons.

Jakobus 4:8  / NBV
8 ‭‭Nader tot God, dan zal hij tot u naderen. Reinig uw handen, zondaars; zuiver uw hart, weifelaars.‭ 

Naderen tot God, hoe doe je dat? We nemen dus de tabernakel als voorbeeld.


De poort:
Johannes 10:9  / NBV
9 ‭‭Ik ben de deur: wanneer iemand door mij binnenkomt zal hij gered worden; hij zal in en uit lopen, en hij zal weidegrond vinden.‭ 

Jezus is de deur. Zover is God tot ons genaderd door de Here Jezus. Helemaal aan het begin. Ze zult door die Deur naar binnen moeten om in de nabijheid van God te kunnen komen. Dat is het moment dat je besluit in Hem te geloven, in alles wat er achter die deur te vinden is.

Het brandofferaltaar:
1Johannes 1:9  / NBV
9 ‭‭Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad.‭ 

Het bloed van Jezus reinigt ons van al onze fouten. Hij stierf voor ons aan het kruis, zoals het lam stierf op het brandofferaltaar voor de zonden van het volk. Die reiniging brengt je dichter bij God.

Wasvat:
Hebreeën 10:22  / NBV
22 ‭‭laten we God dan naderen met een oprecht hart en een vast geloof, nu ons hart gereinigd is, wij van een slecht geweten bevrijd zijn en ons lichaam met zuiver water is gewassen.‭ 

Je lichaam gewassen met zuiver water. Beeld van al het ‘vuil’ van de wereld wat aan je kleeft door je dagelijkse wandel in deze wereld. Ook dat brengt je dichter bij God.

De reiniging en zuivering hebben we gehad. Nu gaan we het Heilige binnen.

De kandelaar:
Johannes 8:12  / NBG51
12 ‭‭Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het ‭licht‭ ‭der‭ ‭wereld‭; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.‭ 

Jezus, het licht van de wereld, volgen. Dat brengt je zeker dichter bij God. De olie in de kandelaar is het beeld van de Heilige Geest. Die laat het licht van Jezus schijnen door je leven heen, zodat anderen in deze donkere wereld de weg kunnen vinden naar God.

De tafel met toonbroden:
Johannes 6:35  / NBV
35 ‭‭‘Ik ben het brood dat leven geeft, ‘zei Jezus. ‘Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst hebben.‭ 

Bij Jezus, het brood des levens, komen. Bij Hem komen kun je door de Bijbel te lezen en te bestuderen. Brood is namelijk een beeld van het Woord van God, de Bijbel. Vertrouwd worden met het Woord van God  is vertrouwd worden met God zelf. Dat brengt je dichter bij Hem.

Het reukofferaltaar:
Openbaring 8:3-4  / NBG51
3 ‭‭En er kwam een andere engel, die met een gouden wierookvat bij het altaar ging staan, en hem werd veel reukwerk geschonken om het te geven, met de gebeden van alle heiligen, op het gouden altaar voor de troon.‭ 4 ‭‭En de rook van het reukwerk, met de gebeden der heiligen, steeg uit de hand van de engel voor Gods aangezicht op.‭ 

Onze gebeden zijn een liefelijk reukwerk voor God. En dan in het bijzonder onze aanbidding. Zo dicht bij het Heilige der Heilige, de plaats waar God woont, past het ons Hem te aanbidden als Heer van je leven. Dat is nog eens dichtbij God zijn.

En dan komen we aan bij het eindstation. Het Heilige der Heiligen. De plaats waar God woont. Dichterbij kan niet. 

De ark van het verbond:
Geknield voor zijn troon vraag ik maar één ding:

Psalmen 27:4  / NBV
4 ‭‭Ik vraag aan de ‭HEER‭ één ding, 
‭het enige wat ik verlang: 
‭wonen in het huis van de ‭HEER‭ 
‭alle dagen van mijn leven, 
‭om de liefde van de ‭HEER‭ te aanschouwen, 
‭hem te ontmoeten in zijn tempel.‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand