Blijmoedigheid

Spreuken 15:15. Hoe blijmoedig ben jij vandaag?

15 ‭‭Voor wie arm is, is het leven niets dan ellende, 
‭maar blijmoedigheid maakt het leven tot een feest.‭ 

Wees blij, want Jezus woont in jou.


Eergisteren ging het over vrolijk zijn en vandaag over blijmoedigheid. Daarom de boodschap van eergisteren ook voor vandaag. Vrolijkheid brengt een lach op je gezicht en blijmoedigheid maakt het leven tot een feest. Laten we weer naar de bron gaan.

Het gaat in de verzen van dit hoofdstuk regelmatig om het innerlijk en uiterlijk van mensen. Zo ook weer in het vers van vandaag ligt daar een verband. Uiterlijk kan het leven elke dag een feest zijn, terwijl je innerlijk gepijnigd wordt door verdriet. Als mens lijkt het schier onmogelijk om elke dag van buiten en van binnen het leven tot een feest te maken. Toch is dat mogelijk! Het geheim ligt in de menselijke geest, door de Bijbel ook vaak ‘hart’ genoemd. De geest, de basis van waaruit een menselijk lichaam functioneert. De geest, de basis van waaruit God je leven graag wil besturen met zijn Geest. Het karakter en wezen van De Vader en de Zoon, God en Jezus in jou en mij. Daar wordt je blijmoedig van, omdat Hij dat is. Vader, Zoon en Geest leven in perfecte harmonie met elkaar, perfecte blijmoedigheid. Dat kan in jou zijn als je doet wat Jezus zegt in Johannes 14 vers 1

Johannes 14:1  / NBV
1 ‭‭Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij.‭ 

En als je ziel dan die blijmoedigheid wil overschreeuwen met zorgen, ongerustheid, angst, verdriet en ga zomaar door, doe dan wat David deed in zijn momenten dat onrust en verdriet hem overmande. Spreek je ziel aan!

Psalmen 42:5
Wat‭ ‭ben‭ ‭je‭ ‭bedroefd‭, mijn ziel, 
‭en onrustig in mij. 
‭Vestig je hoop op God, 
‭eens zal ik hem weer loven, 
‭mijn God die mij ziet en redt. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand