Vreugde

Spreuken 14:13. Hoe diep gaat jouw vreugde?

13 ‭‭Zelfs al lacht het hart, het lijdt pijn, 
‭vreugde eindigt altijd in verdriet.
‭‭ 
Wees blij!


Kennen jullie de Vis filosofie? Bij mijn werkgever gebruiken we hem om dagelijks je houding te kiezen, te spelen, kinderen blij te maken en er bij te zijn. Bekijk de volgende video maar eens. Daar zie je waar deze filosofie vandaan komt en hoe dat er in de praktijk uit ziet.


Het heeft mij geholpen plezier in mijn werk te krijgen en te houden. Toch schuilt er een gevaar in deze aanpak en dat is dat je met de vreugde die je laat zien en waarvoor je kiest een diep en groot verdriet weet te verbergen. Het is alsof je een masker van vreugde opzet, maar diep van binnen schuilt er groot verdriet, een grote leegte. Die haal je met een masker niet weg. Die verberg je alleen maar. In Prediker 2 doet Salomo, de schrijver van de Spreuken, verslag van een onderzoek wat hij gedaan heeft naar zulke maskers. Bij hem was dat zijn rijkdom en welvaart. Ik citeer een aantal teksten uit dat hoofdstuk:

Prediker 2:1-3  / NBV
1 ‭‭Ik zei tegen mezelf: Kom, laat ik proberen de genoegens van het leven te smaken en te genieten van het goede. Maar ook dat, ontdekte ik, is enkel leegte.‭ 2 ‭‭Vrolijkheid, zei ik tegen mezelf, is niet meer dan dwaasheid. En waar leidt vreugde toe?‭ 3 ‭‭Ik heb mezelf ondergedompeld in de vrolijkheid van de wijn, en ik greep die dwaasheid aan om te onderzoeken of ik in mijn wijsheid–want die behield altijd de overhand–kon ontdekken wat een mens het beste doen kan, dat luttel aantal levensdagen dat hij doorbrengt onder de hemel.‭ 

Prediker 2:11  / NBV
11 ‭‭Maar toen nam ik alles wat ik ondernomen had nog eens in ogenschouw, alles wat mijn moeizaam gezwoeg me opgeleverd had, en ik zag in dat het allemaal maar lucht en najagen van wind was. Het had geen enkel nut onder de zon.‭ 

Prediker 2:18-20  / NBV
18 ‭‭Van alles waarvoor ik me had afgebeuld onder de zon kreeg ik een afkeer. Ik zou het moeten achterlaten voor mijn opvolger,‭ 19 ‭‭en wie zou kunnen zeggen of hij wijs of dwaas zou zijn? Toch zou hij de macht verwerven over alles wat ik met mijn wijsheid had bereikt. Ook dat is enkel leegte.‭ 20 ‭‭Vertwijfeling beving me over alles wat ik had verworven en waarvoor ik had gezwoegd onder de zon.‭ 

Prediker 2:22-24  / NBV
22 ‭‭Welk voordeel heeft de mens van alles wat hij moeizaam heeft verworven? Hij jaagt het na en zwoegt ervoor onder de zon,‭ 23 ‭‭maar alle dagen van zijn leven brengen hem verdriet, alles wat hij onderneemt brengt hem niets dan smart. Zelfs ‘s nachts vindt hij geen rust. Ook dat is leegte.‭ 24 ‭‭Het is daarom nog maar het beste voor een mens dat hij zich aan eten en drinken te goed doet en volop geniet van alles wat hij moeizaam heeft verworven. En ook dat, zo heb ik ingezien, is in de hand van God.‭ 

De conclusie van Salomo is dus dat alle maskers van vreugde die we in dit leven opzetten niet de leegte weg kunnen nemen die ieder mens diep in zijn binnenste heeft. Een leegte die alleen opgevuld kan worden met de vreugde die de Heer alleen kan geven. Zijn leven in ons leven. Zijn vreugde die onze vreugde wordt. Dat is een diep verankerde vreugde die je meeneemt naar de eeuwigheid en die er voor zorgt dat je zelfs in tijden van strijd, moeite en verdriet je kunt blijven verblijden, of zoals de Psalmist het zegt:

Psalmen 126:5  / NBV
5 ‭‭Zij die in tranen zaaien, 
‭zullen oogsten met gejuich.

Maskers blijven achter op aarde. De vreugde van de Heer neem je mee de eeuwigheid in. Zet gerust je masker op en geniet van het gekostumeerde levensbal, zou Salomo zeggen. Maar besef wel dat het leegte is. Verlang je naar die diepe vreugde in je leven die je mee kunt nemen de eeuwigheid in, roep dan naar Jezus en vraag er om. Hij zal zeker reageren!

Mattheüs 7:7-8  / NBV
7 ‭‭Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan.‭ 8 ‭‭Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor ‭wie‭ ‭klopt‭ zal worden opengedaan.‭ 

‭‭ 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand